Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOverrein, Per
dc.contributor.authorLøseth, Silje
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:46Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80062743:34123611
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784993
dc.description.abstractFamilieformene har endret seg mye i de siste tiårene, og da er det også naturlig at lærebøkene henger med. Denne oppgaven ser på hvordan familien blir fremstilt i lærebøkene for småtrinnet og om synet på familien og familieformene har endret seg. Der problemstillingen er: Hva er endret i synet på familien i lærebøkene hos småtrinnet fra 1970-tallet til i dag? For å finne svar på problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ innholdsanalyse, der det har blitt gjort et utvalg lærebøker for småtrinnet som empiri. Her er det plukket ut to bøker fra 70-80-tallet og to bøker fra nyere tid henholdsvis 2018 og 2020. Analysen viser at bøkene har endret seg etter tiden, og både O-fagsbøkene og Spire viser seg å være tidsriktige lærebøker. Spire viser til mange ulike familieformer som har blitt vanlig oppover 2000-tallet. Arena tar derimot et skritt tilbake, og har utelukket flere viktige momenter. Her er verken stefamilien eller eneforsørgere nevnt som familieformer. Også ut ifra familiebegrepene fra Arena viser at stefamilien ikke er inkludert i resten av familien.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFremstillingen av familien i grunnskolens lærebøker fra 1978-2020
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel