• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærerens innvirkning på elever med lav mestringsforventning

Kok, Matilde Evanger
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:68801857:33595215.pdf (241.8Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784911
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [2013]
Sammendrag
Problemstilling: Hvilke grep mener læreren den kan ta for å hjelpe elever med lav mestringsforventning i kroppsøving?

Denne forsknings- og utviklingsoppgaven tar for seg lærerens innvirkning på elevenes mestringsforventning.

Metoden jeg har valgt for å finne empiri til min problemstilling er kvalitativ forskning med semi-strukturert intervju av to kroppsøvingslærere.

Oppgaven tar utgangspunkt i banduras teori om self-efficacy, omtalt som mestringsforventning.

Det lærerne selv trekker frem som viktige punkter er valg av aktiviteter, deres forventninger til elevene, relasjonene mellom lærer og elev, i hvilken grad man skaper et trygt miljø og er en trygg voksenperson, samt hjelp med målsetting.

De mener også at barnas alder, hvor store grupper med elever de har og om elevene har læreren i flere fag vil gi utslag, og at dette igjen vil variere fra elev til elev.

Etter analyse av resultatene og diskusjon opp mot teori har jeg kommet frem til at valg av aktiviteter vil ha størst betydning. Her burde fokuset flyttes fra resultat- og prestasjonsorienterte aktiviteter, til aktiviteter som er mer lystbetonte og lekpreget, i tillegg til at aktivitetene burde være åpne. Relasjonen til elevene kan være til hjelp gjennom god instrumentell støtte. Forventningene lærerne har til elevene må gi rom for å feile, og en trygg voksenperson og et trygt læringsmiljø vil her være til hjelp. Virkningene av at lærere har forventinger til elevene kan være en følelse av at læreren har troen på dem, og forventningene må derfor ikke være for lave.
 
 
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit