Elektroner i lærebøker - samsvarende og motstridende framstillinger i fysikk og kjemi
Master thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3798]
Abstract
Elektroner er fundamentale i både fysikk og kjemi, men konteksten avgjør hvilke egenskaper ved dem som til enhver tid er relevante. Fagfeltene fysikk og kjemi har hver sine interesseområder og kan derfor betrakte elektronene ulikt. I denne studien har jeg undersøkt hvordan elektronene framstilles i lærebøker for fysikk og kjemi i videregående opplæring. Jeg har analysert både tekst og figurer. Det viser seg at det er klare tradisjoner for hva slags språklige bilder som er vanlige i hvert fag, og de bidrar til ulike oppfatninger av elektronene. Jeg har konkludert med at det er forskjeller mellom hvordan fagene framstiller elektronene. Disse skyldes ikke kun presentasjoner av elektronene som sådan; underliggende strukturer med svak modellbevissthet har også hatt stor betydning for konklusjonen. Electrons are recognised as fundamental in both physics and in chemistry. The context dictates which qualities about the electrons are relevant at any given time. The fields of physics and chemistry have each their own areas of interest and can therefore view electrons differently.In this study, I have examined how electrons are presented in textbooks written for physics and chemistry courses in upper secondary school. As it turns out, there are pronounced traditions for what kind of linguistic images is prevalent in each subject and they contribute to different perceptions of the electrons.I have concluded that there are differences between the two subjects regarding how they present electrons. These differences do not result from the depictions of the electrons alone, but also from underlying structures with insufficient model awareness.