• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elektroner i lærebøker - samsvarende og motstridende framstillinger i fysikk og kjemi

Sletvold, Maria Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:55577683:22218161.pdf (1.617Mb)
no.ntnu:inspera:55577683:22218161.zip (76.73Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2784893
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3985]
Abstract
Elektroner er fundamentale i både fysikk og kjemi, men konteksten avgjør hvilke egenskaper ved dem som til enhver tid er relevante. Fagfeltene fysikk og kjemi har hver sine interesseområder og kan derfor betrakte elektronene ulikt.

I denne studien har jeg undersøkt hvordan elektronene framstilles i lærebøker for fysikk og kjemi i videregående opplæring. Jeg har analysert både tekst og figurer. Det viser seg at det er klare tradisjoner for hva slags språklige bilder som er vanlige i hvert fag, og de bidrar til ulike oppfatninger av elektronene.

Jeg har konkludert med at det er forskjeller mellom hvordan fagene framstiller elektronene. Disse skyldes ikke kun presentasjoner av elektronene som sådan; underliggende strukturer med svak modellbevissthet har også hatt stor betydning for konklusjonen.
 
Electrons are recognised as fundamental in both physics and in chemistry. The context dictates which qualities about the electrons are relevant at any given time. The fields of physics and chemistry have each their own areas of interest and can therefore view electrons differently.

In this study, I have examined how electrons are presented in textbooks written for physics and chemistry courses in upper secondary school. As it turns out, there are pronounced traditions for what kind of linguistic images is prevalent in each subject and they contribute to different perceptions of the electrons.

I have concluded that there are differences between the two subjects regarding how they present electrons. These differences do not result from the depictions of the electrons alone, but also from underlying structures with insufficient model awareness.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit