Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorFoshaugen, Janne Torhaug
dc.date.accessioned2021-09-28T17:46:54Z
dc.date.available2021-09-28T17:46:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55575926:15525513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784885
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å rette søkelyset mot hvordan lærebøker på ungdomsskolen fremstiller kjønn i samfunnskunnskap. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har syv ulike lærebøker blitt analysert med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan fremstilles kjønn i lærebøker i samfunnskunnskap? Læreverkene som ble analysert var Matriks, Underveis 8-10 og Nye Makt og Menneske. Gjennom analysen ønsket jeg å få en innsikt i hvordan lærebøkene fremstilte en forståelse av kjønn, men også i hvilke sammenhenger kjønn ble snakket om og i hvilken grad det ble belyst. Funnene viser at læreverkene har i hovedsak en biologisk forståelse av kjønn, hvor mennesker faller inn i kategoriene mann eller kvinne. Videre viste funnene at det var en skjevhet i kjønnsrepresentasjonen mellom menn og kvinner, hvor menn blir vist til flere ganger enn kvinner. Basert på de tre læreverkene kom det også til syne at kvinner som kollektiv enhet blir synliggjort gjennom temaer som kultur, religion og seksualitet mens menn som kollektiv enhet blir presentert i temaene kriminalitet og seksuelle overgrep. Avslutningsvis blir det diskutert om kvinnen blir fremstilt som den Andre, da med fokus på den undertrykte innvandrerkvinnen. Gjennomgående i masteroppgaven har det blitt vist at kjønn kommer til uttrykk på ulike måter, men at tematikken kjønn ikke blir direkte belyst
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to highlight how social science textbooks in secondary schools represent gender. Through a qualitative content analysis of seven different textbooks have been analysed based on the reaseach quastion How is gender represented in social science textbooks? The textbooks that were analyzed were Matriks, Underveis 8-10 and Nye Makt og Menneske. Through this content analysis, I wanted to gain insight into how the textbooks presented an understanding of gender, in what contexts gender was discussed, and to what extent the concept of gender was expounded on. The findings of this analysis show that textbooks have a largely biological understanding of gender, where people fall into the categories of either male or female. Furthermore, the findings show that there is bias in the gender representation between men and women, where men are depicted more times than women. From analysis of the three textbooks, it also emerged that women as a collective entity are made visible through subjects such as culture, religion, and sexuality; while men as a collective entity are depicted in such subject areas as crime and sexual abuse. Finally, this thesis discusses whether the women are portrayed as the Other, focusing on the trope of oppressed immigrant women. Throughout the master's thesis it has been shown that gender is expressed in different ways in social science textbooks, but that the concept of gender itself is not directly expounded on.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønn i samfunnskunnskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel