dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som hensikt å rette søkelyset mot hvordan lærebøker på
ungdomsskolen fremstiller kjønn i samfunnskunnskap. Gjennom en kvalitativ
innholdsanalyse har syv ulike lærebøker blitt analysert med utgangspunkt i
problemstillingen Hvordan fremstilles kjønn i lærebøker i samfunnskunnskap?
Læreverkene som ble analysert var Matriks, Underveis 8-10 og Nye Makt og Menneske.
Gjennom analysen ønsket jeg å få en innsikt i hvordan lærebøkene fremstilte en
forståelse av kjønn, men også i hvilke sammenhenger kjønn ble snakket om og i hvilken
grad det ble belyst.
Funnene viser at læreverkene har i hovedsak en biologisk forståelse av kjønn, hvor
mennesker faller inn i kategoriene mann eller kvinne. Videre viste funnene at det var en
skjevhet i kjønnsrepresentasjonen mellom menn og kvinner, hvor menn blir vist til flere
ganger enn kvinner. Basert på de tre læreverkene kom det også til syne at kvinner som
kollektiv enhet blir synliggjort gjennom temaer som kultur, religion og seksualitet mens
menn som kollektiv enhet blir presentert i temaene kriminalitet og seksuelle overgrep.
Avslutningsvis blir det diskutert om kvinnen blir fremstilt som den Andre, da med fokus
på den undertrykte innvandrerkvinnen. Gjennomgående i masteroppgaven har det blitt
vist at kjønn kommer til uttrykk på ulike måter, men at tematikken kjønn ikke blir direkte
belyst | |
dc.description.abstract | The purpose of this master’s thesis is to highlight how social science textbooks in
secondary schools represent gender. Through a qualitative content analysis of seven
different textbooks have been analysed based on the reaseach quastion How is gender
represented in social science textbooks? The textbooks that were analyzed were Matriks,
Underveis 8-10 and Nye Makt og Menneske. Through this content analysis, I wanted to
gain insight into how the textbooks presented an understanding of gender, in what
contexts gender was discussed, and to what extent the concept of gender was
expounded on.
The findings of this analysis show that textbooks have a largely biological understanding
of gender, where people fall into the categories of either male or female. Furthermore,
the findings show that there is bias in the gender representation between men and
women, where men are depicted more times than women. From analysis of the three
textbooks, it also emerged that women as a collective entity are made visible through
subjects such as culture, religion, and sexuality; while men as a collective entity are
depicted in such subject areas as crime and sexual abuse. Finally, this thesis discusses
whether the women are portrayed as the Other, focusing on the trope of oppressed
immigrant women. Throughout the master's thesis it has been shown that gender is
expressed in different ways in social science textbooks, but that the concept of gender
itself is not directly expounded on. | |