Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjørtoft, Henning
dc.contributor.authorVikan, Hanne
dc.date.accessioned2021-09-28T17:46:11Z
dc.date.available2021-09-28T17:46:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578201:37039266
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784871
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProblemstillingen for denne masteroppgaven har vært; "Hvordan utøver en gruppe ungdomsskoleelever kritisk literacy i møte med et rådgivende blogginnlegg?" Blogginnlegget "Hvorfor bli vegetarianer" er skrevet av influencer Sophie Elise Isachsen. Influencere har en posisjon som muliggjør stor makt over barn og unge. De er forbilder og henvender seg til en ung og potensiell sårbar målgruppe. Å vite hvilke tekster man kan lytte til på internett krever kritisk literacy. Enhver tekst representerer noens syn på verden. Kritisk literacy handler om å lese med motstand. Dette medfører refleksjon om hvilke premisser teksten bygger på, og hva den ønsker å gjøre. Kritisk literacy vil alltid innebære en form for tekstanalyse, da alle tekster er ideologiske, og kan dekonstrueres. Denne problemstillingen blir besvart ved hjelp av en triangulert kvalitativ datainnsamling. Del en har bestått av verbalprotokoll som innsamlingsmetode. Fire elever har enkeltvis lest "Hvorfor bli vegetarianer" med beskjed om å rapportere alt de tenker underveis i lesingen. I del to blir elevene intervjuet med mål om å undersøke hvordan de vurderer tekst og avsenderes troverdighet. Analysen av datamaterialet har gitt tre hovedfunn. For det første lykkes elevene i å lese mot teksten når de aktivt bruker egne erfaringer for å vurdere påstander om virkeligheten. For det andre har elevene kritiske ferdigheter til å dekonstruere lokale tekstsegmenter, men i en helhetlig vurdering legger de vekk sine anklager og vurderer teksten som troverdig. Et tredje hovedfunn er at elevene har manglende forståelse for at tekster kan ha ulik grad av objektivitet.
dc.description.abstractFor this master thesis the research question has been: How is Critical Literacy applied on an Advisory Blog Post by Secondary School Students? The purpose of the study was to investigate how a group of secondary school students apply critical literacy while reading texts on social media. Four students have in this study read and reflected on the blog post Hvorfor bli vegetarianer (translation: Why Become a Vegetarian), written by the influencer Sophie Elise Isachsen. This specific blog post was chosen because it appears to the reader to be a subjective take on a heavily debated subject, while in reality the intent is to influence the opinion of the reader. Isachsen’s role as an influencer enables her to have a certain amount of power to affect her readers. Her audience mainly consists of children and young adults, making it a potentially vulnerable group. This makes it particularly important to apply critical literacy while reading the text. A form of methodological triangulation of qualitative research approaches has been applied to gather information and answer the research question. Part 1 uses verbal protocol as the applied method of collecting data. Four students have separately read Hvorfor bli vegetarianer and reported their thoughts while reading it. Part 2 uses interview to investigate how the students evaluate the credibility of both text and author. Analysis of the data has provided three main results. Firstly, the students seem to have greater success with critical reading when they apply their previous knowledge to assess the statements of the author. Secondly, the students have the ability to deconstruct segments of text, but when viewing the text as a whole they tend to disregard their own critique, and the text is considered credible. Third, and lastly, the students lack understanding of texts having different degrees of objectivity. They seem to see a text as “true” or “untrue”, and overlook its ability to be misleading, deceptive or one sided.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleKritisk literacy og sosiale medier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel