Show simple item record

dc.contributor.advisorSørenssen, Ingvild Kvale.
dc.contributor.advisorAarsand, Pål.
dc.contributor.authorKomar, Edita.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:40:29Z
dc.date.available2021-09-28T17:40:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:68036585:21926753
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784731
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven handler om å undersøke hvordan pedagogiske ledere opplever rollen sin som relasjonsorienterte personalledere i barnehagen. I denne masteroppgaven ser jeg på problemstillingen min utfra et relasjonelt perspektiv ved å ha fokus på relasjonsledelse og relasjonskompetanse. Historisk sett har barnehager som organisasjon hatt flat struktur, men i senere år har også barnehagen som organisasjon utviklet seg til en tydeligere ledelse og til dels en mer hierarkisk fordeling. Min fascinasjon av relasjonsledelse startet tidlig, og jeg fant ut at dette var et felt det behøvdes mer kunnskap om. Derfor var det veldig naturlig å skrive en masteroppgave om nettopp dette. Hovedteorien som danner det store grunnlaget for denne masteroppgaven er Jan Spurkeland sin teori om relasjonsledelse og relasjonskompetanse, og leder-medarbeider-utveksling teorien. Spurkeland retter sitt fokus på den menneskeorienterte lederstilen. Spurkeland skriver lite om den oppgaveorienterte eller administrative lederstilen, da han mener at god ledelse krever god relasjonskompetanse. Denne studien har bestått av seks informanter fra tre ulike barnehager i Trondheim. Metoden som ble benyttet i denne studien er kvalitativt forskningsintervju. Etter å intervjuet ledere i barnehagen, og sammen med dem skapt datamaterialet har jeg belyst dette ved å bruke relevant teori. Datamaterialet i denne studien viser at det er gjennomgående blant pedagogiske ledere utfordrende å finne en balansegang mellom lederrollen og vennerollen. Ledere er opptatt av å se medarbeiderne sine fra et helhetligperspektiv, som både sine medarbeidere, men også mennesker med et privatliv, som kan ha innvirkning i arbeidet deres. Tillit blir ansett som det viktigste i relasjonen mellom leder og medarbeider hos alle informantene. Videre er en god og åpen dialog, med tilbakemeldinger nøkkelbegrep i denne studien. Gjennomgående ser pedagogiske lederne viktigheten med relasjonsledelse, men de praktiserer det i ulik grad. Vi ser også i datamaterialet mitt at den flate strukturen fortsatt henger igjen i flere av barnehagene selv om det nå er blitt mer hierarkisk.
dc.description.abstractThe theme of this master's thesis is about examining how pedagogical leaders experience their personnel leader role in preschools. In this master's thesis, I look at my research question from a relational perspective by focusing on relationship management and relationship competence. Historically, preschools as an organization have had a flat structure, but in recent years, preschools as an organization have also developed into a clearer management and partly a more hierarchical distribution. My fascination with relationship management started early, and I quickly found out that this was a field, I needed more knowledge about, and therefore it was very natural to write a master's thesis on just this. The main theory that forms the major basis for this master's thesis is Jan Spurkeland's theory of relationship management and relationship competence, and the leader-member-exchange theory. Spurkeland focuses on the human-oriented leadership style. Spurkeland writes little about the task-oriented or administrative leader style, as he believes that good leadership requires good relationship skills. This study consisted of six informants from three different preschools in Trondheim. The method used in this study is a qualitative research interview. After interviewing leaders in preschools, and together with them creating the data of this study, I have elucidated this by using relevant theory. Findings in this study show that it is generally challenging among pedagogical leaders to find a balance between the leader role and the friend role. Leaders are concerned with seeing their employees from a holistic perspective, as both their employees, but also people with a private life, that can have an impact on their work life. Trust, is considered the most important thing in the relationship between leaders and employees, among all the informants. Furthermore, a good and open dialogue, with feedback is a key concept in this study. Pedagogical leaders generally see the importance of relationship management, but they practice it to varying degrees. We also see in my findings that the flat structure still lingers in several of the preschools, even though it has now become more hierarchical.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjonell ledelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record