Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard
dc.contributor.authorBertrane, Liene
dc.date.accessioned2021-09-28T17:40:04Z
dc.date.available2021-09-28T17:40:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55104421:3020621
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784724
dc.description.abstractDenne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i ungdommer sine erfaringer, opplevelser og tanker rundt tiltak mot digital mobbing, og hva mener de kan hjelpe å forebygge digital mobbing. Studiet sin problemstilling er følgende: “Hvilke erfaringer har ungdommer med tiltak mot digital mobbing, og hva mener de kan hjelpe å forebygge digital mobbing blant ungdom?” Hovedmålet med forskningsprosjektet har vært å få innsikt i ungdommer sine erfaringer og synspunkter, med en kvalitativ tilnærming som er fenomenologisk og hermeneutisk forankrer. Jeg har benyttet meg av ulike teoretiske perspektiver for å belyse og analysere problemstillingen min, med hovedvekt på digital mobbing, digital dømmekraft og Uri Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. For å få innsikt i ungdommers synspunkter og tanker, intervjuet jeg fem elever fra 16 til 18 år. Gjennom et semistrukturert intervju fikk jeg et godt utgangspunkt for å få innsikt i deres erfaringer, opplevelser og tanker rundt fenomenet tiltak mot digital mobbing. Basert på datamaterialet utviklet jeg tre hovedkategorier som heter “elevens syn på samfunnsmessige tiltak”, “elevens syn på tiltak i skolemiljø” og “Hvordan kan man forebygge digital mobbing?”. Første kategorien inneholder tre underkategorier som er :”aldersgrensen til sosiale medier”, rapportering - lite nyttig i forebygging av digital mobbng” og “Slettmeg.no - en nyttig nettjeneste for ungdommer”. Den andre kategorien tar for seg tre underkategorier som er: “mobilforbud i skolen”, “manglende støtte fra lærere” og “outsourcing - de proffe vet bedre”. Den siste kategorien har to underkategorier som er: “voksne bør involvere seg i ungdommers digitale verden” og “åpenhet og diskusjon rundt digital mobbing”. De viktigste funnene er at ved hjelp av rapportering og Slettmeg.no kan ungdommer løser enkle problemer som de møter på nettet, men slike typer tiltak forebygger mot digital mobbing i liten grad. Funnene viser også at mobilforbud hindrer elever tilgang til sosiale medier, men bidrar ikke til forebygging av digital mobbing blant ungdommer. Studien belyser også at elevene opplever outsourcing som nyttig og lærerikt. Det å ha foredragsholdere som har kunnskap om digital mobbing, er en viktig forutsetning i forebygging. Det viser seg også at samarbeid mellom skole og hjem fremtrer som avgjørende for å forebygge digital mobbing En av konklusjonene er at en kontinuerlig og åpen dialog mellom voksne og ungdom er en viktig forutsetning i forebygging av digital mobbing. Det er avgjørende at både lærere og foreldre diskuterer ulike problemstillinger knyttet til digital mobbing både i klasserommet og hjemme, slik at ungdommer få muligheter til å reflektere rundt tematikken. Det å gi ungdommer muligheter for refleksjonen rundt konsekvenser ved digital mobbing kan bidra til utvikling av deres digitale kompetanse og dømmekraft. Samtidig er det viktig at voksne videreutvikler sin egen digitale kompetanse når det gjelder sosiale medier og nettvett.
dc.description.abstractThis study focuses on gaining insight and understanding into young people's experiences and thoughts about preventive steps against cyberbullying, and what they believe can help prevent cyberbullying. The study's issue is as following: “What experiences do young people have with preventive measures against cyberbullying and what they think can help prevent cyberbullying among young people? ” The main aim of this study has been to gain insight into the experiences and views of young peoples, with a qualitative approach that is phenomenological and hermeneutically anchored. I have used various theoretical perspectives to illuminate and analyze my problem, focusing on cyberbullying, digital competence and Uri Bronfenbrenner's developmental ecological model. To gain insight into young people's views and thoughts, I interviewed five students from 16 to 18 years old. Through a semi-structured interview, I gained a good starting point for gaining insight into their experiences, views and thoughts about preventive steps against cyberbullying. Based on the data, I developed three main categories called "students' views on prevention in community", "students' views on prevention in the school environment" and "How to prevent cyberbullying?". The first category contains three subcategories which are: "age limit for social media", “reporting - not very useful in prevention of cyberbullying" and "Slettmeg.no - a useful online service for young people". The second category contains three subcategories which are: "mobile ban in schools", "lack of support from teachers" and "outsourcing - the professionals know better". The last category has two subcategories which are: "adults should get involved in the digital world of young people" and "openness and discussion about cyberbullying". Results in the research project shows that with the help of reporting and Slettmeg.no, young people can solve simple problems that they encounter online, but such types of measures prevent cyberbullying only to a small degree. The findings also show that prohibition of mobile phones in schools prevent students from accessing social media, but do not contribute to the prevention of cyberbullying among young people. The study also highlights that students experience outsourcing as useful and educational. Having speakers in schools who have knowledge of cyberbullying is an important prerequisite in prevention. It also turns out that cooperation between school and home appears to be significant in prevention of cyberbullying. One of the conclusions is that a continuous and open dialogue between adults and young people is an important prerequisite in the prevention of cyberbullying. It is significant that both teachers and parents discuss various issues related to cyberbullying both in the classroom and at home, so that young people have the opportunity to discuss and reflect on the topic. Giving young people opportunities for reflection on consequences of cyberbullying can contribute to the development of their digital competence and discernment. At the same time, it is important that adults further develop their own digital competence when it comes to social media and netiquette.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleForebygging av digital mobbing - sett fra eleven sitt perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel