En kvalitativ studie av opplæringstilbudet for elever med hørselstap i nærskolen
Abstract
I dag har flere døve og hørselshemmede elever sitt opplæringstilbud på sin nærskole. Dette innebærer at lærere må legge til rette for et læringsmiljø med hørende elever og elever med hørselstap. Formålet med denne studien har vært å få innsikt i hvordan lærere beskriver et inkluderende opplæringstilbud for døve og hørselshemmede elever i nærskolen og hvordan disse elevene selv opplever det. Problemstillingen i denne studien er:
Hvilke forhold ved opplæringstilbudet mener lærere og elev har betydning for å etablere et inkluderende opplæringstilbud for døve og hørselshemmede elever?
For å besvare studiets problemstilling har jeg gjennomført observasjon og intervju. Datamaterialet består av observasjon i en klasse med hørende elever og en elev med hørselstap, et semistrukturert intervju med elev med hørselstap, et semistrukturert gruppeintervju med to lærere og to semistrukturerte intervjuer over telefon. Analyse av datamateriale avdekker tre kategorier i hva lærere og elev var særlig opptatt av: Å etablere et aksepterende læringsmiljø, fysisk tilrettelegging for samhandling av medelever og hensiktsmessig bruk av tekniske hjelpemidler
Resultatene fra studien kan vise at det er varierende faktorer som kan benyttes for å oppnå et inkluderende opplæringstilbud. Informantene fortalte blant annet om at å tolke sanger til tegnspråk, gi beskjeder på tegnspråk, visuell tilgjengelighet og benytte seg av det tekniske utstyret er faktorer som kan gi et inkluderende opplæringstilbud. Et viktig funn er at det kan se ut til at det kan være vanskelig å etablere et inkluderende opplæringstilbud på grunn av mangel på kompetanse og kommunikasjon i lærerkollegiet. Today, several deaf and hard-of-hearing pupils have their educational provision at their local schools. The teacher must facilitate an educational setting that includes an environment of learning for pupils who are deaf and hard-of-hearing as well as hearing students. The objective of this study has been to obtain an insight into how teachers describe an inclusive educational provision for deaf and hard-of-hearing pupils in the local schools and how these students experiences it. The research question of this study is:
What do the teachers and pupils think are the most important for establishing an inclusive educational provision for deaf and hard-of-hearing pupils?
To answer the study's problem, I accomplished observations and interviews. The data material consists of observations in a class with a deaf and hard-of-hearing pupils and hearing students, a semi-structured interview with a hard-of-hearing pupil, a semi-structured group interview with two teachers and two semi-structured telephone interviews. Analysis of the data material reveals three categories that was most important for the teachers and the pupils: To establish an accepting educational setting, physical facilitation for interaction with fellow pupils and an appropriate use of technological aids.
The results of the study show that there are a varying of factors that can be used to achieve an inclusive educational provision. The informants told, among other things, that interpreting songs into sign language, giving sign language messages, visual accessibility and using available technical equipment are factors that might provide an inclusive educational provision. An important finding in this study is that it seems to be difficult establishing an inclusive educational provision due to lack of competence and communication among the staff.