Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskevåg, Odin
dc.contributor.authorWehn, Anita Høiås
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:16Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55104421:48649843
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784699
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne oppgaven er barn med atferdsvansker og hvordan de kan bli sosialt inkludert i skolen for å oppnå et godt psykisk skolemiljø. Jeg har intervjuet fem ulike respondenter i grunnskolen, intervjuene var nettbaserte på grunn av utbrudd av Covid-19. Forskningsspørsmålet mitt har vært: På hvilken måte kan lærere i skolen bidra til at barn med atferdsvansker kan bli sosialt inkludert i skolen, og slik få et godt psykisk skolemiljø. Jeg har benyttet meg av både norsk og utenlandsk teori og forskning. Det teoretiske grunnlaget har vært både innenfor pedagogikk, sosiologi og psykologi. Grunnen til dette brede teoretiske grunnlaget er nettopp fordi at skolehverdagen til elevene berører flere ulike element fra ulike perspektiv, skolehverdagen er kompleks og sammensatt. Ved å benytte flere perspektiv kan jeg som forsker danne meg et mer helhetlig bilde av skolehverdagen. Teorien på området peker på at det er flere faktorer som påvirker elevene i skolen. Et viktig styringsdokument for barna i skolen er Opplæringsloven §9a (lovdata). I den paragrafen står det tydelig at barnets beste skal være i fokus hos den voksne som arbeider i skolen. Gjennom min forsking har jeg fått innblikk i hvordan noen lærere ser på barn med atferdsvansker. De fleste av de lærerne jeg har snakket med, uttrykker at de opplever at skoleledelsen ser på barna som et problem, det er barnet som har et problem og ikke skolen som sosialiseringsarena. Ledelsen ser ikke elevens utfordringer som en del av skolen, derfor kan ledelsen legge skyld på barnets hjem og andre arenaer som påvirker utenifra. Flere av lærerne påpekte at de selv hadde en sentral rolle for å skape gode dager for elevene i skolen, at de måtte arbeide med relasjoner og sosialisering. Men det å sosialisere alle barn inn i skolen, uavhengig av utfordringer ser læreren på som vanskelig. Mye av dette er knyttet til økende krav til lærer, det oppstår da manglende fokus på tematikken i den norske skolen. Det er et ønske fra lærerne at dette blir satt mer i system og at de får mer kunnskap om de barna som utfordrer i skolen. Slik at de kan bidra med å skape gode dager i skolen også for de elevene som strever.
dc.description.abstractAbstract The theme of this task is children with behavioral challenges in school. How they can become socially included through school so they can achieve a good mental health. I have interviewed five different respondents in primary school; the interviews were online due to outbreaks of Covid-19. The focus have been; in what way can the teachers contribute to children with behavioral difficulties being socially included in school, thus getting a good mental school environment. I have taken advantage of both Norwegian and foreign theory and research. The theoretical basis has been in pedagogy, sociology and psychology. The reason for this varying theoretical basis is that it is not possible to look into the school culture without looking into several different elements from different perspectives; the culture in school is complex, it is not possible to see one category isolated from another category. Everything that happens in school are dependent on other categories. By using a wide-ranging perspective, as a researcher, I can form a more realistic picture of the school culture. The theory in this area points out that it is several categories that affect students in school. An important governance document for the children in school is section 9a. In that section, it is clear that the child's best interests should be the focus of all the adult working in school. Through my research, I have gained information on how schools and teachers work with children with behavioral difficulties. Most of the teachers felt that school management sees the children as a problem; it is easy to think that it is the child who has a problem, and not the school as a socialization arena. Management does not see the student's challenges as part of the school; therefore, management can blame the child's home and other arenas to effect the children’s behavior. Several of the teachers pointed out that they had a central role in creating good days for students. They told me that they had to work on relationships and socialization. The task to socializing all children into school, regardless of challenges, the teacher think is too difficult. There is a desire from teachers that this theme is set more into a system and that they gain more knowledge about the children that have challenges in school. So that they can help create good days in school also for those students who are struggling.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn som utfordrer. Atferdsvansker, sosialkompetanse og psykisk skolemiljø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel