En pedagogisk leder sin kompetanse på mangfold
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784639Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette forskningsprosjektet fokuserer på en pedagogisk leder sine tanker, refleksjoner og arbeid omkring kompetanse på mangfold. Masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ undersøkelse basert på observasjon og intervju. Deltaker i denne studien er en pedagogisk leder på en mangfoldig storbarnsavdeling i Oslo kommune. Studiens tittel er: «En pedagogisk leder sin kompetanse på mangfold». Formålet med forskningsprosjektet er få frem pedagogisk leder sine tanker, refleksjoner og arbeid omkring kompetanse på mangfold. I denne masteroppgaven er mangfold ansett som flerkulturell bakgrunn og identitet. Sentrale temaer i oppgaven er kompetanse, språk, identitet, foreldresamarbeid og refleksjon. Temaene er sentrale i både teorikapitlet, samt analyse- og drøftingskapittelet. This research project focuses on a kindergarten teacher’s thoughts, reflections and work on competence in diversity. The thesis is the result of a qualitative study based on observation and interview. The participant in this study is a kindergarten teacher in a diverse kindergarten in Oslo. The title of the study is: "A kindergarten teacher’s competence on diversity".The purpose of the research project is to get the kindergarten teacher’s thoughts, reflections and work on competence in diversity. In this master's thesis diversity is considered as a multicultural background and identity. Key themes in the thesis are competence, language, identity, parent cooperation and reflection. The themes are central to both the theory chapter, as well as the analysis and discussion chapter.