Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.authorKristiansen, Julia Garmager
dc.date.accessioned2021-09-28T17:36:42Z
dc.date.available2021-09-28T17:36:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:23357209
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784634
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven skal vi se nærmere på relasjonell aggresjon, og skolen kan gjøre for å håndtere slik atferd. Vi skal også se nærmere på hva skolen skal gjøre dersom det oppstår mobbesituasjoner. Masteroppgaven er basert på et kvalitativ forskningsmetode kalt litteraturstudie. Litteratur fra ulike land og teoretikere vil bli belyst. Sosial kompetanse, relasjonell kompetanse, emosjonell intelligens og sosial status er alle temaer som vil bli drøftet opp mot mobbing og relasjonell aggresjon. Oppgaver tar utgangspunkt i å prøve å forstå jenters helt egne måte å krangle på, og ikke minst hvilke faktorer må være tilstede slik at det blir lettere for skolen å håndtere situasjonen. Det vil bli drøftet hva som bør gjøres i forkant, for å forebygge en mobbesituasjon. Når det kommer til forebygging vil blant annet jentegrupper bli drøftet som et tiltak, kunnskap om hva mobbing er og et godt etablert foreldresamarbeid være viktige elementer i forsøket om å forebygge relasjonell aggresjon og mobbing. Dersom en situasjon har oppstått vil det være viktig å fokusere på kapittel 9A i opplæringslova, som gir skolen retningslinjer om hva som skal gjøres når det har oppstått en mobbesituasjon. Det vil også være viktig å kartlegge relasjoner, og vi skal se nærmere på viktige ting som man må ha fokus på når en situasjon har oppstått. Til slutt skal vi se nærmere på hva som kan gjøres i etterkant av en mobbesituasjon, og hva skolen kan gjøre for å ivareta elevene og sørge for at en slik situasjon ikke oppstår igjen. Avslutningsvis vil konsekvensene for de elevene bli drøftet. Masteroppgaven avsluttes med en avslutning hvor vi drar sammen trådene, og kommer med en konklusjon.
dc.description.abstractIn this master thesis we will look at relational aggression, and what the school can do to deal with such behavior. We will also take a closer look at what the school should do if any bullying situations occur. The thesis is based on a qualitative research method called literature study. Literature from different countries and theorists will be elucidated. Social competence, relational competence, emotional intelligence and social status are all topics that will be discussed against bullying and relational aggression. The assignment is based on trying to understand girls' very own way of arguing, and not least what factors must be present to make it easier for the school to handle the situation. It will be discussed what should be done in advance to prevent a bullying situation. When it comes to prevention, among other things, girl groups will be discussed as a measure, knowledge of what bullying is and a well-established parental cooperation will be important elements in the attempt to prevent relational aggression and bullying. If a situation has arisen, it will be important to focus on Chapter 9A of Opplæringslova, which gives the school guidelines on what to do when a bullying situation has occurred. It will also be important to map relationships, and we will look at important things that one must focus on when a situation has arisen. Finally, we will take a closer look at what can be done in the aftermath of a bullying situation, and what the school can do to take care of the pupils and ensure that such a situation does not arise again. In conclusion, the consequences for those students will be discussed. The master thesis ends with a conclusion where we pull the threads together and comes with a conclusion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt litteraturstudie om relasjonell aggresjon og mobbing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel