Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorLagestad, Mario Sætern
dc.date.accessioned2021-09-28T17:33:51Z
dc.date.available2021-09-28T17:33:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80187205:50093904
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784550
dc.description.abstractStudien har som formål å undersøke hvilken betydning demografiske egenskaper, sosiale strukturer, helserelatert atferd og elevers målorientering har for akademiske prestasjoner blant elever i norske ungdomsskoler. Prosjektet tar for seg et sammensatt estimat for akademiske prestasjoner (karakter i matematikk, norsk og engelsk) som fenomen, og de påvirkende faktorene kjønn, fødselsmåned (relativ alderseffekt), sosioøkonomisk status, sosial støtte, fysisk aktivitetsnivå, søvn, kosthold, målorientering og tid anvendt til lekser. I tillegg analyseres sammenhenger med fagene matematikk, norsk, engelsk og kroppsøving isolert sett, som et sekundært fokus i studien. Studiens hensikt er å fremme kunnskap og bevissthet rundt fenomenet, og belyse påvirkningsgraden som flere faktorer i ungdommers liv har på akademiske prestasjoner, samt deres fysiske, psykiske, kognitive og utøvende funksjon og utvikling. Det teoretiske rammeverket består i hovedsak av empiriske studier innenfor forskningsfeltet, som belyser tidligere funn av sammenhengen mellom akademiske prestasjoner og de involverte påvirkningsfaktorene, samt aktuelle årsaksforklaringer. En kvantitativ metode ble brukt for å besvare problemstillingen. Datamaterialet ble samlet gjennom en elektronisk spørreundersøkelse, med et utvalg på 92 respondenter, henholdsvis gutter og jenter i 8., 9. og 10. trinn. For analysen, ble deskriptiv analyse, bivariat korrelasjonsanalyse og lineær regresjonsanalyse benyttet, og statistikkprogrammet SPSS ble anvendt. Resultatene belyser signifikante sammenhenger mellom sammensatt akademisk prestasjon og faktorene kjønn, relativ alderseffekt og sosial støtte. Analysen antyder at jenter-, elever født tidlig på året- og elever som mottar mer akademisk interesse fra signifikante personer, presterer bedre på skolen. Det ble ikke funnet signifikante sammenhenger mellom samlet akademisk prestasjon og faktorene fysisk aktivitetsnivå, søvn, kosthold, målorientering og tid anvendt til lekser. Nøkkelord: Akademisk prestasjon, foresattes utdanningsnivå, kjønn, relativ alderseffekt, fysisk aktivitetsnivå, søvn, kosthold, målorientering
dc.description.abstractThe present research study was designed to investigate the association between the academic performance of adolescents in Norwegian secondary school, and the following factors: demographic characteristics, social structures, health-related behaviour and the pupils’ goal orientation. The variables under consideration were a combined estimate for academic performance (students’ grades in math, Norwegian and English) as the dependent variable, and gender, month of birth (relative age effect), socio-economic status, social support, physical activity, sleep pattern, diet, goal orientation and time spent on homework were the independent variables. As a secondary focus, the study also investigates associations with the students’ grades in math, Norwegian, English and physical education as independent variables. The purpose of this research study is to promote knowledge and awareness of the phenomenon, and the affection that multiple factors in the adolescents’ lives has on their academic performance, as well as their physical, mental and cognitive function and development. The theoretical framework contains empirical studies that shows previous findings on the subject and presents causal explanations of the correlations. A quantitative method was used to investigate the associations. The data were collected from 92 students through a questionnaire, respectively boys and girls in 8., 9. and 10. grade. For analysis, descriptive analysis, bivariate correlation analysis and linear regression model were used, and the process was done in the statistical program SPSS. The findings revealed that gender, relative age effect and social support significantly contribute the academic performance of adolescents. The analysis implies that girls-, pupils who are born earlier in the year- and pupils who receive more academic interest from significant others, performs better in school. There were found no significant associations between academic performance and physical activity, sleep pattern, diet, goal orientation or time spent on homework. Keywords: Academic performance, parents’ education, gender, relative age effect, physical activity, sleep pattern, diet, goal orientation
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAkademiske prestasjoner i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel