Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelseth, Arve
dc.contributor.authorAalberg, Maja Sjøvold
dc.date.accessioned2021-09-28T17:32:04Z
dc.date.available2021-09-28T17:32:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56553943:38238576
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784498
dc.description.abstractVi lever i en verden hvor vi konstant mottar store mengder informasjon. Dette kan resultere i at vi får problemer med å inkludere all den informasjonen vi trenger for å løse problemer, ta beslutninger eller tilegne oss kunnskap. I dagligtalen brukes begrepet informasjonsoverbelastning om situasjoner hvor vi mottar for mye informasjon til at vi klarer å håndtere den. E-post trekkes frem som en potensiell kilde til informasjonsoverbelastning, spesielt i kommersielle sammenhenger. Denne oppgaven forsøker å undersøke om forbrukere opplever informasjonsoverbelastning og hvilke faktorer som virker inn på fenomenet. Følgende problemstilling er undersøkt: “Opplever forbrukere informasjonsoverbelastning i e-postkanalen, og hvilke faktorer virker inn på forbrukernes opplevelse av fenomenet?”. Oppgaven har en kvantitativ tilnærming som er basert på en spørreundersøkelse, hvor utvalget består av kundeklubbmedlemmer hos en eller flere interiørbutikker. Oppgaven er gjennomført i samarbeid med konsulentselskapet Ny Media, hvor en av deres kunder er brukt som utgangspunkt for et casestudie.  Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at forbrukere opplever informasjonsoverbelastning i e-postkanalen på grunn av den store mengden e-poster de mottar. Videre identifiseres det flere faktorer som viser seg å virke inn på forbrukernes opplevelse av informasjonsoverbelastning. Informasjonskarakteristikkene mengde, kvalitet, relevans og utforming viser seg å ha en betydning for opplevelsen av overbelastning. Karakteristikker ved selve mottakeren, slik som motiv og involveringsgrad, i tillegg til konteksten forbrukerne befinner seg i, samt informasjonskanalen som benyttes, viser seg også å virke inn på forbrukernes opplevelse av informasjonsoverbelastning.  Studiet gir en indikasjon på hvilke faktorer som virker inn på opplevelsen av informasjonsoverbelastning i e-postkanalen, og hvilke faktorer markedsførere bør ta hensyn til i e-postmarkedsføring.
dc.description.abstractWe live in a world where we constantly receive large amounts of information. This might result in problems with including all the information we need to solve problems, make decisions, or to acquire knowledge. In everyday language, the term information overload is used about situations where we receive too much information to be able to handle it. Email is often pointed to as a potential source of information overload, especially in commercial contexts.  This thesis seeks to examine whether consumers experience information overload and which factors affect the phenomenon. The following research question is examined: “Do consumers experience information overload in the email channel and which factors affect consumers’ experience of the phenomenon?”. The thesis has a quantitative approach based on a questionnaire where the sample constitutes members of customer clubs to one or several interior stores. The thesis was conducted in cooperation with the consultant firm Ny media, and one of their customers is used as a basis for a case study. The results of the questionnaire show that consumers experience information overload in the email channel because of the large amount of email they receive. Further, several factors are identified to affect consumers’ experience of information overload. The information characteristics amount, quality, relevance, and design are all found to have importance for the experience of information overload. Characteristics of the customer like motives and level of involvement in addition to the context consumers might find themself in, show, together with the information channel, an effect on customers experience of information overload.  The study gives implications about which factors might play a role in the experience of information overload in the email channel and what factors marketers should take into consideration in their email marketing. 
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleInformasjonsoverbelastning i epostkanalen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel