Show simple item record

dc.contributor.advisorHovden, Jorid
dc.contributor.authorStrøm, Mailen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:32:01Z
dc.date.available2021-09-28T17:32:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524168:23311106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784497
dc.description.abstractDenne studien tar for seg skam knyttet til mestringssituasjoner i kroppsøving. Ut ifra et kjønnsdelt perspektiv, forstås elevenes atferdsmønster og opplevelser som uttrykk for skam og frykt for skam. Studien er basert på et kvalitativt forskningsdesign, og datamaterialet består av observasjonsnotater og feltsamtaler fra to kroppsøvingsklasser i videregående skole, samt 8 intervjuer med elever fra klassene. Skam forstås i studien som en sentral følelse i hverdagen og kan beskrives som frykten for å ikke være verdig kjærlighet, tilhørighet eller tilknytning til andre mennesker (Brown, 2014; Scheff, 2003). I studien ble det funnet at guttene opplever kulturelle forventninger til prestasjoner og ferdigheter, og til å tåle å ‘høre det’ ved mislykkede mestringsforsøk. En manglende evne til å nå opp til disse forventningene kan føre til en tilknytning til uønskede identiteter, og derav skam og frykt for skam. Jentene opplever også en kulturell forventning om prestasjoner og ferdigheter, og konsekvensene av å ikke nå opp kan knyttes til en følelse av skam og frykt for skam. Samtidig opplever jentene motstridende og lave forventninger til at de har evne til å leve opp til forventningene, spesielt fra guttene i klassen. Å bli tilskrevet lave forventninger er forbundet med uønskede identiteter, som videre er forbundet med skam og frykt for skam (Brown, 2007). Elevene bruker skjuleteknikker for å beskytte seg mot avsløring av lave prestasjoner og ferdigheter, og manglende evne til å leve opp til de kulturelle forventningene i kroppsøvingsfaget. Av denne grunn kan skjulteknikkene bli forstått som et atferdsmønster basert på en skambasert frykt for å ikke være verdig en tilhørighet til klassen og medelever. Ved mislykkede mestringsforsøk er elevenes opplevelse av situasjonen avhengig av medelevenes reaksjoner på forsøket, og medelever kan slik bidra til eller forhindre en opplevelse av skam. Skamhåndteringsmekanismer blir benyttet for å forhindre en bevist opplevelse av skam, og som en beskyttelse ovenfor uforutsigbare reaksjoner fra medelever og lærer.
dc.description.abstractThe purpose of this Master thesis is to examine the shame related to mastery experiences in physical education. From a gender perspective, the student’s behavior and experiences are understood as an expression of shame and fear of shame. The study is based on qualitative research, and the data consists of observational notes and field notes from two physical education classes in high school, along with eight interviews with students from the same classes. Shame is understood as an important feeling in the daily life of a human and is considered as the fear of not being worthy for love, belonging or connection (Brown, 2014; Scheff, 2003). The study showed that boys experience cultural expectations related to their achievements and skills, and they are expected to deal with teasing and comments in cases where they fail or are unsuccessful. Failure to meet the expectations can, in some cases, connect them to unwanted identities and elicit a feeling of shame, or fear of shame. The girls also experience a cultural expectation to their achievements and skill, and the consequences of not meeting them is connected to a feeling of shame and fear of shame. At the same time the girls experience conflicting and low expectations of their ability to meet the cultural expectations, especially from the boys in the class. To be attributed to low expectations is also related with unwanted identities and can elicit a feeling of shame and fear of shame (Brown, 2007). The students use hiding techniques to protect themselves from exposing low achievements and skills, and a low ability to meet the cultural expectations in physical education. Because of this, the hiding techniques are considered as behavior founded on the shame-based fear of not being worthy of belonging to the class and their classmate ́s. In cases of failure, the experience of the situation depends on their classmate’s reaction to the failure, therefore, peers have a possibility to contribute, or prevent experiences of shame. Shame protection strategies are used to prevent conscious experiences of shame, and as protection from unpredictable reactions of classmates and teachers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Hva tenker de andre når jeg feiler hver gang?" - En kvalitativ studie av elevers opplevelse av mestring og skam i kroppsøving i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record