Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorJohansen, Daniel Reinemo
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:50Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524168:23047472
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784493
dc.description.abstractTiltak i skolen treffer alle barn. Derfor er skolen svært viktig innen svømme- og livredningsopplæring. Skolen skal bidra til at elever tilegner seg ferdigheter og kunnskap som setter dem i stand til å kunne svømme, men også berge seg selv og andre (Utdanningsdirektoratet, 2015; 2015b). I den forbindelse er det et økende fokus om at opplæringen også må foregå utendørs, og ikke bare i bassenget (Kjendlie et al., 2013; Stallman et al., 2017; Tronerud et al., 2019). Med en teoretisk forankring i Bourdieus (1990) praksisteori undersøker studien hvordan tidligere erfaringer, kompetanse og sosiale omgivelser gjør at noen lærere gjennomfører svømmeopplæring utendørs, og andre ikke. Studien baserer seg på et mixed methods forskningsdesign, hvor datamaterialet er innhentet gjennom en spørreskjemaundersøkelse, seks individuelle intervjuer og to gruppeintervjuer bestående av to lærere i hvert intervju. Alle er barneskolelærere. Resultater fra studien viser at tidligere erfaringer fra egen oppvekst og ulike aktiviteter har innvirkning på lærernes forståelse for aktiviteten, trygghet på feltet og praktisering av svømmeopplæring utendørs. Lærerutdanningene har til formål å utstyre lærere med kunnskap og høy faglig kompetanse som gjør dem i stand til å undervise i de aktuelle fagene (Kunnskapsdepartementet 2011; 2014; 2017). Datamaterialet indikerer imidlertid at det ikke er noen sammenheng mellom lærernes utdanning og om man gjennomfører utendørs svømmeopplæring. Resultatene kommer blant annet som følge av at lærerne i liten eller ingen grad har fått opplæring i tematikken gjennom egen utdannelse. Kunnskap og kompetanse på feltet fremtrer likevel som en forutsetning for praktisering. Dette kommer frem av kvantitative resultater med en statistisk positiv sammenheng mellom kurs og gjennomføring av svømmeopplæring utendørs. Resultatet er komplementært med den kvalitative analysen hvor kurs viser seg som en fellesnevner for lærerne som har gjennomført svømmeopplæring utendørs. Kurs virker å tilføre lærerne kunnskap, kompetanse og trygghet på feltet som gjør dem i stand til å ta svømmeopplæringen utendørs. Resultatene er med på å understreke viktigheten av at læreres faglige kompetanse oppdateres og utvikles i takt med endringer i de aktuelle fagene og svømmeundervisningen i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2014). Resultater av denne studien tyder på at skolekultur og lærersamarbeid er avgjørende for at lærerne gjennomfører svømmeopplæring utendørs. Dette kom spesielt til uttrykk i gruppeintervjuene, men viste seg å være et sentralt og gjennomgående resultat i datamaterialet. Studien viser med dette at lærerne er avhengig av støtte fra skolens ledelse og lærersamarbeid for å ta det store skrittet å gjennomføre svømmeopplæring utendørs.
dc.description.abstractAll children are affected by school programs. School is therefore, very important in swimming and lifesaving training. Schools should not only help in educating children with skills and knowledge of swimming, but also in how to save themselves and others (Utdanningsdirektoratet, 2015; 2015b). In this regard, there is an increased focus that the training must also take place outdoors, not only in swimming pool (Kjendlie et al., 2013; Stallman et al., 2017; Tronerud et al., 2019). With a theoretical grounding in Bourdieu's (1990) “theory of practice”, this study examines how past experiences, competence, and social environments make some teachers practice outdoor swimming, and others not. The study is based on a mixed methods research design where the data is obtained through a questionnaire, six individual interviews and two group interviews consisting of two teachers in each interview. All teachers are primary school teachers. Results from the study show that experiences and activities from their own early childhood have an impact on teachers understanding and confidence to teach outdoor swimming. The purpose of teacher’s education is to equip teachers with knowledge and adequate academic competence in order to effectively assure their ability to teach applicable subjects and course material (Kunnskapsdepartementet 2011; 2014; 2017). However, the data indicates that there is no connection between a teachers' education and if they practice outdoor swimming lessons or not. The results are partly due to the fact that teachers have received little or no training in the subject matter through their own education. Nonetheless, teachers’ knowledge and ability in this field appears as motivating factor in the use of outdoor swimming training. This emerges from a quantitative analysis that shows a positive relationship between the knowledge and competence gained by course participation and the teaching of outdoor swimming. This is also complemented by a qualitative analysis in which courses prove to be a common denominator between teachers who have practiced outdoor swimming training. Participation in these courses appear to add knowledge, competence and confidence to teachers that enable them to take their swimming training outdoors. These results help to emphasize the importance of revising and developing teachers' professional ability in line with changes in relevant subjects and swimming lessons in schools (Kunnskapsdepartementet, 2014). The results of this study indicate that school culture and teacher collaboration are essential factors for teachers to practice outdoor swimming training. This was particularly evident in the group interviews but also proved to be a central and consistent result in the data analysis. The study shows that teachers rely on support from school management and teacher collaboration to take the big step and conduct their swimming lessons outdoors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet store skrittet ut i sjø og vann
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel