Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamuelsen, Anne Sofie
dc.contributor.authorStavik-Karlsen, Solveig
dc.date.accessioned2021-09-28T17:29:07Z
dc.date.available2021-09-28T17:29:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81826667:39379612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784425
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen «Hvordan kan man tilrettelegge for gode språkmiljø i skolen for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon?». Metodisk tilnærming Masterprosjektet har en kvalitativ metodisk tilnærming. Studien bygger på 6 semistrukturerte intervju med ansatte i grunnskolen med flere års erfaring med tilrettelegging av språkmiljø for elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Resultater Funnene i dette prosjektet viser at det er flere faktorer som påvirker tilretteleggingen av språkmiljø for elever med behov for ASK. Intervjupersonene trekker spesielt fram dette som faktorer som påvirker språkmiljøet: • Skoleleders holdninger til ASK kan virke hemmende eller fremmende for språkmiljøet. • Kompetanse og ferdigheter i ASK hos kommunikasjonspartnerne er viktig for å få til en god kommunikasjon. • Evnen til å kunne være gode språkmodeller og vise hvordan eleven kan bruke kommunikasjonsløsningen sin. • Viktigheten av å ha kommunikasjonsmaterialet tilgjengelig for eleven til enhver tid. Intervjupersonene trekker fram disse faktorene som hemmende for utvikling av gode språkmiljø: • Det er vanskelig å få alle ansatte på skolen til å ta i bruk ASK. • Intervjupersonene savner tid til å samarbeide med andre ansatte rundt eleven, blant annet kontaktlærer og assistenter. • Intervjupersonene føler seg alene om ansvaret for eleven som bruker ASK.
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to focus on the following problem statement: “How can good communicative environments in the school be facilitated for students using Augmentative and Alternative Communication (AAC)”. Methodological approach This master’s thesis has been conducted using a qualitative approach. The study is based on 6 semi-structured interviews with school employees who have several years of experience using Augmentative and Alternative Communication (AAC). Results This project’s findings are that multiple factors affect the facilitation of the language environment for students using ASK. Several factors can be highlighted as main contributors to the language environment: ● The school leadership’s view on AAC can either inhibit or promote the language environment. ● The competency and skills in AAC of communication partners are crucial to ensure sufficient communication. ● The ability of setting a language example can assist the student on how to use their communication tool. ● The importance of always having the communication material accessible. Other factors have been pointed out as inhibitory for the development of good language environments: ● Engaging employees to see the benefits of and use AAC can be challenging. ● The interviewees experience a lack of time for collaboration with other employees in the student’s surroundings, such as the main teacher and assistants. ● The interviewees feel a lack of support regarding their responsibility for the student using AAC.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilrettelegging av språkmiljø for elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon på tilrettelagte avdelinger og i ordinær skole.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel