Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsson, Nils
dc.contributor.authorJakobsen, Ernst-Kåre
dc.date.accessioned2021-09-28T17:27:44Z
dc.date.available2021-09-28T17:27:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:72146443:76923946
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784388
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om autonome fartøyers påvirkning av sikkerheten i farleden. Autonomi er resultatet av en gradvis implementering av automatiserte systemer over tid. Ifølge Parasuraman et al. (2000) hevdes det at graden av autonomi i et fartøy, kan variere fra styrt fullt ut av mennesker, til at fartøyet opererer uten menneskelig hjelp. Det første autonome fartøyet vil etter plan, bli satt i drift i løpet av 2021. Dette fartøyet vil ikke være fullt ut autonomt, men vil bli overvåket av operatører fra land, samt at det i en tidsavgrenset periode, vil ha en bemanning om bord som vil overvåke seilasen. Det antas at autonome fartøyer/ droner, i en ikke tidsgitt periode, vil bli driftet på ulike vis med en grad av autonomt. Det er sannsynlig, at det vil gå noe tid før vi vil se fullt ut autonome fartøyer som seiler langs norskekysten. Gradvis er skipsfarten blitt mer automatisert. Sikkerheten er blitt bedre, gjennom gode Bridge Resource Management rutiner, bro teknologi, maskinteknologi, informasjon og kommunikasjonsteknologi. Tross teknologisk utvikling og bedre rutiner, er antall hendelser på sjøen ikke blitt redusert. Dette skyldes blant annet at rapporteringsrutinen fra skip og rederiene er blitt bedre når det gjelder mindre alvorlige hendelser. En del av disse hendelsene, kan mest sannsynlig føres tilbake til organisatoriske feil. Ifølge Reason (1997) kan underliggende organisatoriske årsaker føre til en hendelse om bord i fartøyet. Her hevder Reason (1997) at ofte favoriseres en produksjon fremfor sikkerhet. Rapporter viser også at hendelser skjer oftest når navigatøren er trett og har en redusert evne til å konsentrere seg om navigeringen på brua. En implementering av autonome fartøyer langs norskekysten, bringer inn spørsmålet om hvordan sikkerheten vil kunne bli ivaretatt der en kombinasjon av konvensjonelle fartøyer/ skip skal seile sammen med delvis eller helt autonome fartøyer/ droner. Vil teknologien rundt autonome fartøyer kunne være med på å øke sikkerheten og overføre kunnskapen til driften av tradisjonell skipsfart i tilstrekkelig grad, slik at antall hendelser også her vil kunne bli reduseres? Forskningen som det vises til i denne rapporten, mener at sikkerheten i farleden vil bli ivaretatt, og at den blir like god eller bedre enn den er i dag. Et myndighetsmål er at det skal fraktes mer last over kjøl. Last som føres over kjøl gir lavere utslipp enn last som fraktes med bil. Skipsfarten jobber med å bli mer «grønn», samt at målet med mer last over kjøl reduserer antall trailere som trafikkerer norske veier. En slik reduksjon av nyttetransport på veien, vil redusere veislitasje og antall trafikkulykker på veien. Dette vil være en «vinn - vinn» situasjon for alle parter, sett opp mot et miljøaspekt og opp mot en bedre mobilitet i vare og tjenesteleveranser. For å fremme dette, er det innført incentivordninger som skal fremme overføring av last til skip. Et nyhetsbrev fra Kystverket (2021) sier at det er en ambisjon om å overføres last fra bil til sjø. Om innsatsen her er tilstrekkelig, vil de nærmeste årene bare gi et svar på. Det er forventning om at, en grønnere og autonom skipsfartsnæring kan bidra til en økt overføring, gitt gode rammebetingelser. Sjøfolk er en svært viktig del av den norske maritime industrien. Endringen til autonome skip, vil kunne møte motstand fra den etablerte skipsfarten, både fra rederiene og fra sjøfolk. En strategi for å imøtekomme denne endringen er viktig da det vil ta mange år fra det første autonome skipet kommer i operasjonell drift til dette er den vanlige driftsformen. Det vil være behov for norske sjøfolk med operativ erfaring i den norske maritime industrien i lang tid fremover. Utviklingen til Marine autonomous surface ship vil være med på å endre kravene til sjøfolks utdanning og kunnskapsbase, slik at de fyller de nye kravene og utfordringen som de vil bli stilt overfor. Forskning viser til at dette er viktig og utslagsgivende for at den maritime industrien skal kunne utvikle seg i tiden fremover.
dc.description.abstractThis thesis is about the autonomous vessels' influence on the safety of the fairway. Autonomy is the result of a gradual implementation of automated systems over time. According to Parasuraman et al. (2000) argue, that the degree of autonomy in a vessel can vary from being fully controlled by humans to the vessel operating without human assistance. The first autonomous vessel will, according to plan, be put into operation during 2021. This vessel will not be fully autonomous, but will be monitored by operators from land, and that for a limited period of time, it will have a crew on board who will monitor the voyage. It is assumed that autonomous vessels / drones for an indefinite period will be operated in different ways with a degree of autonomy. It is likely that it will be some time before we will see fully autonomous vessels sailing along the Norwegian coast. Gradually, shipping has become more automated and security has improved, through good Bridge Resource Management routines, bridge technology, machine technology, information and communication technology. Despite technological development and better routines, the number of incidents at sea has not been reduced. This is partly due to the fact that the reporting routine from ships / shipping companies has improved in the case of less serious incidents. Some of these incidents can most likely be traced back to organizational errors. According to Reason (1997), underlying organizational reasons can lead to an incident on board the vessel. Here, Reason (1997) claims that production is often favored over safety. Reports also show that incidents occur most often, when the navigator is tired and has a reduced ability to concentrate on navigating the bridge. An implementation of autonomous vessels along the Norwegian coast brings up the question of how safety can be ensured where a combination of conventional vessels / ships will sail together with partially or completely autonomous vessels / drones. Will the technology around autonomous vessels be able to help increase safety and transfer knowledge to the operation of traditional shipping to a sufficient degree, so that the number of incidents can also be reduced here? The research referred to in this report believes that the safety of the fairway will be safeguarded and that it will be as good or better than it is today. An official goal is to carry more cargo over the keel. Cargo carried over the keel gives lower emissions than cargo transported by car. Shipping is working to become more "green" and the goal of more cargo over the keel reduces the number of trailers operating on Norwegian roads. Such a reduction in utility transport on the road will reduce road wear and tear and the number of traffic accidents on the road. This will be a "win - win" situation for all parties, set against an environmental aspect and towards better mobility in goods and service deliveries. To promote this, incentive schemes have been introduced to promote the transfer of cargo to ships. A newsletter from the Norwegian Coastal Administration (2021) states that cargo is transferred from car to sea. If the efforts here are sufficient, the next few years will only provide an answer. It is expected that a greener and autonomous shipping industry can contribute to an increased transfer, given good framework conditions. Seafarers are a very important part of the Norwegian maritime industry. The change to autonomous ships will be able to meet resistance from the established shipping industry, both from shipowners and from seafarers. A strategy to meet this change is important as it will take many years from the first autonomous ship comes into operational operation until this is the usual form of operation. There will be a need for Norwegian seafarers with operational experience in the Norwegian maritime industry for a long time to come. The development of the Marine autonomous surface ship will help to change the requirements for seafarers' education and knowledge base, so that they meet the new requirements and the challenge that they will be faced with. Research shows that this is important and decisive for the maritime industry to be able to develop in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn undersøkelse av forventnigen i bransjen til introduksjonen av autonome skip i norsk nærskipsfart.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel