Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoald, Gunhild Marie
dc.contributor.authorLerfald, Berit Nilssen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:26:47Z
dc.date.available2021-09-28T17:26:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:72143768:9183653
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784365
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven sin problemstilling handler om «Ansattes opplevelser av relasjoner på arbeidsplassen ved bruk av hjemmekontor» og er avsluttende del av en erfaringsbasert masterstudie i organisasjon og ledelse, med spesialisering i relasjonsledelse. Studien har en kvalitativ tilnærming, og det er utført 2 gruppeintervju med til sammen 10 deltakere som er ansatte i Boligbyggelaget TOBB. Informantene jobber på to ulike avdelinger, hvor den ene avdelingen representerer 5 av deltakerne hvor jeg er avdelingsleder. Hovedfokuset for oppgaven var å finne ut hvordan de ansatte opplevde endringene ovenfor relasjonene på arbeidsplassen, når de ble tvunget til å sitte på hjemmekontor. I studien kom det frem tre hovedfunn som har fått hovedfokus. Det første funnet var hvor viktig relasjoner er for arbeidsmiljøet. Min forskning viser at vi mennesker ikke skjønner hvor viktig relasjonene er for oss. Vi tar det for gitt at relasjonene er tilgjengelige. Arbeidsmøter, kunderelasjon og opplæring av nyansatte ble utført på digitale plattformer som skype, teams og på telefon. Og den viktige småpraten ved kaffemaskinen og å treffes «ansikt til ansikt» var plutselig borte. En ny og annerledes måte å være relasjonell på, og ha muligheten til å kunne se reaksjoner til de man kommuniserer med. Viktigheten med småpraten med spørsmål som «hvordan har du det i dag»? Det andre funnet viser hvordan motivasjon og mestring ble opprettholdt i den daglige driften, når man ikke er fysisk til stede på arbeidsplassen, blir relasjonene til kollega mer distansert. Dette ble verre etter hvert som tiden har gått. Det ble satt søkelys på at ensomheten ved å sitte på hjemmekontor skaper lav motivasjon og liten følelse av mestring. Det tredje funnet viser at samhold og ledelse utgjør en viktig dimensjon i relasjoner. Viktigere enn de ansatte selv hadde tenkt. Og selv om de ansatte opplever at de er flinke til å bygge relasjoner, er det også viktig at ledelsen ser den enkelte ansatte. Informantene gir utrykk for at de ikke synes ledelsen har vært synlige nok for de ansatte i denne perioden. Samholdet skapes med tillit, trygghet og tilhørighet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAnsattes opplevelser av relasjoner på arbeidsplassen ved bruk av hjemmekontor.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel