Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Kari Henriette
dc.contributor.authorKrogstad, Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-28T17:26:03Z
dc.date.available2021-09-28T17:26:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:66924470:22398757
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784342
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med denne studien har vært å rette fokus på yrkesdifferensiering innen Design og håndverk (DH)Vg1, et bredt utdanningsprogram som kvalifiserer til 52 ulike yrker. De senere årene har DH hatt lav innsøking og lav gjennomføring og flere avdelinger innen DH er lagt ned. Det har vært store utfordringer i forhold til elevenes motivasjon og lærelyst, spesielt blant de elevene som har bestemt seg for yrke når de starter på Vg1. Studiens problemstilling er: Hvordan kan skoleleder legge til rette for en opplæring som ivaretar elevenes yrkesinteresse og lærernes yrkeskompetanse i Design og håndverk Vg1? Mine forskningsspørsmål ble slik: 1) Hvilke erfaringer har elevene hatt med yrkesdifferensiert opplæring i frisørfag Vg1 Design og håndverk? 2) Hvilke erfaringer har lærerne hatt med yrkesdifferensiert opplæring i frisørfag i Vg1 Design og håndverk? Som leder erfarte jeg manglende motivasjon, dårlig oppmøte og stort frafall blant elevene. I tillegg rapporterte lærerne om krevende og til dels vanskelige undervisningssituasjoner i klasserom og verksted fordi elevenes yrkesinteresser var så ulike. Lærerne erfarte det utfordrende å undervise i for dem ukjente fagområder. Jeg erfarte til dels flere slitne og demotiverte lærere. Skoleåret 2017-18 ble det derfor gjennomført en pilot på Vg1 DH, hvor vi organiserte en «ren» frisørklasse hvor elevene hadde frisørfaget som et klart yrkesønske og yrkesdrøm da de startet videregående opplæring og hvor lærere hadde frisørfaglig yrkesbakgrunn. Hensikten med piloten var som leder å få erfaring om yrkesdifferensiering ville bidra til økt motivasjon, høyere gjennomføring og bedre kvalitet på opplæring for de elevene som hadde bestemt seg for frisøryrket, og samtidig ivareta lærernes mulighet til å undervise i et yrke basert på egen yrkeskompetanse. Denne studien omhandler elevens og lærernes erfaringer fra piloten. De teoretiske perspektivene i studien er ledelse, ledelse av kunnskap, samskapt læring og ledelse for lærere og elever i forhold til yrkesdifferensiert opplæring. Studien viser også til aktuell forskning og evaluering av KL06, nasjonale føringer for yrkesopplæringen samt egne erfaringer som leder. Designet på studien har vært kvalitative dybdeintervjuer med utvalgte lærere og elever som har deltatt i piloten. Intervjuene ble transkribert og kategorisert og så redusert til noen relevante utsagn som jeg mener er representative i forhold til problemstillingen til oppgaven. Etter mange runder med gjennomlesinger og analysering av empirien i lys av problemstillingen, har dette frembrakt noen sentrale funn. Utsagn fra elevene viser at det er avgjørende viktig å få starte det første året direkte på en selvvalgt yrkesutdanning, i dette tilfellet frisørfaget. Et annet sentral funn i intervjuene med elevene er at de gledet seg til å møte på skolen, oppmøtet på skolen ble større, mindre fravær, økt trivsel, stor motivasjon og at de opplevde godt læringsmiljø i klassen. Lærernes erfaringer med å undervise i sitt eget yrke i en «ren» frisørklasse det første året bidro til økt motivasjon, arbeidsglede og engasjement. Det økte deres trygghet med å undervise i eget fagbrevområde, og deres yrkesstolthet fungerte motiverende for elevene. Både lærerne og elevene som deltok i studien mener at alle elevene bør få tilbud om yrkesdifferensiert opplæring fra Vg1 DH og at det bør legges til rette for en organisering som gjør dette mulig.
dc.description.abstractSummary: This study is focusing on a vocational study in upper secondary school called Design and Craft (D&C). This education program is very wide, and as a student you can choose between 52 different professions for apprenticeship. During the last years the existence of the D&C programs has been threatened by a low amount of applications, a reduction of students completing and in the worst case closure of D&C departments all over the country. We experienced that the students both lacked motivation and the desire and determination to learn. This is significant for the students who already had decided to go for a special profession. When they experienced that most of the time they had to learn for them uninteresting subjects due to the broad curriculum their motivation and energy were reduced. They did not understand why they had to learn about sewing, drawing, knitting and pottery when they were going to be hairdressers. The content of the training was considered little relevant and not very motivating. The main issue of my study is: How can a school-leader do to facilitate a vocational training caretaking the students wishes for professions and at the same time facilitate the learning in a way the teachers can focus on their profession? My research questions are: 1) What experiences have the students had with vocationally differentiated training in hairdressing first year of Design & Craft? 2) What experiences have the teachers had with vocationally differentiated training in hairdressing first year of Design & Craft? As a head of department for D&C I had for a period of years experienced the teachers different challenges due to the wide curriculum in the first year. I found that some of the teachers were tired, in lack of motivation and they did not perform at their best. They felt uncomfortable when they had to teach in other subjects than hairdressing. This led to an unsatisfying situation for both students, teachers as well as the school. In 2017 – 18 we conducted a pilot in a class where all students wanted to be hairdressers and where all the teachers were hairdressers as well. The purpose with the pilot was to find out if this early specialization towards the profession of hairdressing would result in better motivation, increased completing and a program with a higher quality of outcome for both students and teachers. This study deals with experiences from this pilot by students and teachers. What were their experiences with a stronger focus on the subject hairdressing in the first year of their vocational training at school? Two students and two teachers have been interviewed in my study. The theoretical perspectives in my study are leadership, leadership of knowledge, co-created learning and how to lead students and teachers towards a vocational training targeting hairdressing in the first year at school. My study also refers to current research and evaluation of KL 06 which describes the national guidelines for vocational training as well as my own experiences as school-leader and head of the department of Design &Craft. The study is based on qualitative in-depths interviews of selected students and teachers taking part in the pilot. The interviews were transcribed and categorized before they were reduced to some relevant statements who in my opinion are relevant for the issue of this study. After a thorough analysis of the empirical data I have made some central findings due to my issue. The statements from the students indicates that it is crucial for them to start their vocational training in the subject hairdressing in their first year at school. They were looking forward to go to school, they attended the classes to a far greater extent than before, there was a reduction of absence, the well-being was increased, they expressed increased motivation and they felt comfortable with the learning environment in their class. The teachers experiences coincided with the students. They told about increased motivation, engagement and job satisfaction. They expressed increased professional security and they also had a feeling that their professional pride as hairdressers motivated the students to perform at their best. The students and teachers who took part in my study concluded that the pilot should be a guideline in the organizing of vocational training at school in the Design & Craft program and an educational offer for everyone. Their opinion was that the school had to facilitate for this new organization of vocational training at school. Both students and teachers taking part in the pilot prefered to start the learning of their chosen profession as early as possible in the first year and discard the wide approach in the curriculum of Design & Craft.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleYrkesdifferensiert opplæring det første året på videregående skole for programområdet Design og håndverk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel