Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugsbakken, Halvdan
dc.contributor.authorJakobsen, Lars
dc.date.accessioned2021-09-28T17:24:54Z
dc.date.available2021-09-28T17:24:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:66742835:4861089
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784314
dc.description.abstractObjectives and key results (OKR) er et av mange målstyringsrammeverk for organisasjoner internasjonalt. Rammeverket fikk sitt store gjennombrudd med Google som har benyttet OKR som målstyringsverktøy fra den tid da selskapet besto av 7 ansatte tilbake i 1997. Rammeverket søker å løse flere av de sentrale problemene moderne IT-organisasjoner sliter med som setting og prioritering av mål, smidighet, involvering og ansvarliggjøring av ansatte og kontinuerlig læring og forbedring. Hvorfor OKR velges og hva OKR betyr for de ansatte i 2 IT-organisasjoner i Visma er noe av det som drøftes i oppgaven. Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan implementeres OKR i 2 organisasjoner i Visma og hvordan tas det imot av ansatte? Spørsmålet besvares ved hjelp av virusteorien om spredning av organisasjonsideer og oppgaven beskriver innføringen av OKR i 2 store IT-organisasjoner i Norden. Det er i studien lagt spesielt fokus på oversetterens rolle i overføring av organisasjonsideer fra en organisasjon til en annene. For å besvare problemstillingen ble det gjennomført både kvantitative spørreundersøkelser og kvalitative intervjuer i begge organisasjonene og den sentrale empirien presenteres i oppgaven. I analysen benyttes Røviks virus- og translasjonsteori til å beskrive og drøfte funnene i empirien. Undersøkelsen viser at OKR implementeres, eller oversettes, svært forskjellig i de 2 studerte organisasjonene. Oversetterens (translatørens) tilnærming til implementasjonen er her av stor betydning for hvordan implementasjonen gjennomføres i praksis. Studien viser videre at OKR er godt egnet for en effektiv implementasjon i organisasjonene og er godt mottatt av respondentene i undersøkelsen som belyst gjennom kvantitative data, men når man går i dybden i kvalitative intervjuer tegner det seg en langt mer differensiert bilde av hvordan OKR etterleves. OKR viser i tillegg å ha en positiv innvirkning på den ansattes innsikt i hva som er viktig å fokusere på for organisasjonen, teamet og den ansatte selv i sitt arbeid.
dc.description.abstractObjectives and key results (OKR) is one of many management frameworks in the global market of organizational ideas. This goal-setting framework got its big breakthrough with Google, where OKR has been practised as goal setting framework ever since the company consisted of 7 employees back in 1997. OKR seeks to solve several of the biggest problems modern IT-organisations are facing such as setting and prioritizing goals, being agile, involving employees and continuous learning and improvement. Why OKR is chosen by 2 organizations in Visma and what OKR means to employees are among the topics discussed in this thesis. The research question to be answered is: How is OKR implemented into 2 organizations in Visma and how is it received by the employees? This question is answered by researching the spread of organizational ideas through the lense of the virus theory and this thesis describes the implementation og OKR in 2 large IT-organisations (by Norwegian standard) in the nordics. In this study there is a special focus on the translators role in transferring an organizational idea from one organization into another organisation. To answer the research question a quantitative and a qualitative survey was conducted in both organizations and the most vital data is presented in this thesis. Røviks virus- and translation theory for organizational ideas was used to analyze and to discuss the data. This research shows OKR is implemented, or translated, differently in the 2 target organisations of this study. The translator's approach to the implementation has shown to have great impact on how the translation is completed. This study also shows that OKR is well suited for effective implementation in these organizations and OKR is well received by the employees. This is supported by the quantitative data, but if we go deeper in qualitative interviews, a far more differentiated picture emerges, of how OKR is practiced. In addition, OKR seems to have a positive impact on respondents' knowledge of what is important to focus on for the organization, the team and for themselves in their work.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSmittet av OKR
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record