Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Thomas
dc.contributor.authorBlomli, Annie
dc.date.accessioned2021-09-28T17:24:49Z
dc.date.available2021-09-28T17:24:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:66924470:22525180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784313
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEmosjoner, håndtering av energikrevende emosjoner og robusthet er de overordnede temaene i denne studien. Skoleledere har et stort ansvarsområde og det er mange ulike emosjoner de må håndtere. En skoleleder har ansvaret for både elever, lærere og skolen som organisasjonen. Elevens læring, utviklingsarbeid og administrativt arbeid er noen av arbeidsoppgavene. Innenfor dette arbeidet er det energigivende og energikrevende emosjoner som skoleleder må håndtere. Formålet med studie ble å undersøke om hvilke emosjoner som er tilstede i skoleleders hverdag, hvordan skoleleder håndterer energikrevende emosjoner, samt hva som gjør at skoleleder håndterer dem. Denne studien er en kvalitativ studie hvor formålet har vært å få tak i skolelederes opplevelser og meninger i deres arbeidshverdag. Det empiriske grunnlaget har vært forskningsintervjuer med skoleledere fra ulike skoler og ulike steder i landet. Funn i studiet viser at skoleledere opplever mye emosjoner i organisasjonen, fra den ene ytterkanten til den andre. De beskriver emosjoner som er energigivende og energikrevende. Skolelederne har ulike strategier og metoder for å håndtere energikrevende emosjoner, noe som blant annet er bygd på deres robusthet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolelederes håndtering av vanskelige situasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel