Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik.
dc.contributor.authorJulie Fredagsvik
dc.date.accessioned2021-09-25T16:46:24Z
dc.date.available2021-09-25T16:46:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:24544383
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783503
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn Mennesker med utviklingshemming er i større risiko for å bli utsatt for vold og seksuelle overgrep enn den øvrige befolkning. Dette kan ha sammenheng med at mange med utviklingshemming er i en sårbar situasjon, der de er avhengig av hjelp fra andre i hverdagen (Barr & Gates, s.280, 2019). Selv om utviklingshemmede er seksuelle vesener på lik linje med resten av befolkningen, ser man ofte at deres seksualitet har blitt undertrykt, og de blir sett på som aseksuelle (Barr & Gates, s.184, 2019). Hensikt Hensikten med dette litteraturstudie er å belyse temaet utviklingshemming og seksuelle overgrep, og tydeliggjøre hvordan man som vernepleier i arbeid med utviklingshemmede kan forebygge overgrep ved hjelp av økt kunnskap om seksualitet blant tjenestemottaker, pårørende og andre ansatte. Metode Metoden som er benyttet i denne fordypningsoppgaven er litteraturstudie. Det er innhentet data fra 5 ulike forskningsartikler, i tillegg til annen relevant teori om temaet. Resultat Resultatene viser at utviklingshemmede står ovenfor flere barrierer når det kommer til seksualitet. De har ofte begrenset kunnskap om seksualitet, og dette gjør de mer utsatt for negativ seksuell atferd og seksuelle overgrep. Konklusjon Utviklingshemmedes seksualitet er begrenset av flere barrierer som gjør de mer utsatt for seksuelle overgrep. Vernepleieren har en viktig rolle i arbeid med å forebygge seksuelle overgrep hos denne gruppen mennesker. Nøkkelord Utviklingshemming, Seksuelle overgrep.
dc.description.abstractSummary Background People with intellectual disabilities are at greater risk of being exposed to violence and sexual abuse than the rest of the population. This may be related to the fact that many with intellectual disabilities are in vulnerable situations, where they depend on help from others in everyday life (Barr & Gates, p.280, 2019). Although people with intellectual disabilities are sexual beings as the rest of the population, it is often seen that their sexuality has been suppressed, and they are seen as asexual (Barr & Gates, p.184, 2019). Purpose The purpose of this literature study is to shed light on the topic of developmental disabilities and sexual abuse. The study will try to clarify how a disability nurse working with the mentally handicapped, can prevent abuse with the help of increased knowledge about sexuality among service recipients, relatives and other employees. Method The method used in this in-depth thesis is a literature study. Data have been obtained from 5 different research articles, in addition to other relevant theory on the topic. Results The results show that people with developmental disabilities face several barriers when it comes to sexuality. They often have limited knowledge about sexuality, and this makes them more exposed to negative sexual behavior and sexual abuse. Conclusion The sexuality of people with developmental disabilities is limited by several barriers that make them more vulnerable to sexual abuse. The disability nurse play an important role in the work of preventing sexual abuse in this group of people. Keywords Intellectual disability, sexual abuse.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtviklingshemming og seksuelle overgrep
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel