Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorStokke, Nina
dc.date.accessioned2021-09-25T16:45:04Z
dc.date.available2021-09-25T16:45:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:34445921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783442
dc.description.abstractSammendrag Hvordan kan en bidra til at elever med lett psykisk utviklingshemming får seg jobb etter videregående skole? På hvilken måte kan de som jobber på skolen og andre aktører inkludert vernepleieren også bidra til dette? Denne oppgaven har til hensikt å finne ut hva en vernepleier kan bidra med i skolen for å gi hjelp og støtte i en slik overgang. Det jeg fant da jeg jobbet med denne oppgaven var at personer med utviklingshemming ikke har den samme muligheten som alle andre i arbeidslivet etter videregående opplæring. Ofte var det slik at NAV «ventet» på at personer med utviklingshemming skulle over på uføretrygd og deretter over på et dagsenter. Ansatte som arbeider i team rundt disse elevene i den videregående opplæringen, må tidlig se ressursene deres for å kunne tilrettelegge skolehverdagen på en best mulig måte. Da kan de bli bedre rustet til deltagelse i det ordinære arbeidslivet etter endt videregående opplæring. Helt Med prosjektet er en vei å nå dette målet på. Prosjektet handler nettopp om veien mot målet og det å inkludere personer med utviklingshemming inn i det ordinære arbeidsliv. Meningen er å skape mangfold gjennom samarbeid med bedrifter og opprette arbeidsplasser med god oppfølging. Dette er viktig for å representere og samtidig bevisstgjøre samfunnet om at denne gruppen skal inkluderes, og også tydeliggjøre hva slags rolle og ansvar samfunnet har. Stikkord: Videregående skole, arbeidslivet, lett psykisk utviklingshemming og vernepleier
dc.description.abstractAbstract How can one contribute to students with mild developmental disabilities getting employment after high school? In what way can those who work at the school and other participants, including the social worker, contribute to this? This task addresses exactly this and what a social worker can contribute to the school to provide help and support in such a transition. What I discovered when I worked with this thesis was that people with developmental disabilities do not have the same opportunities as everyone else in working life after high school. It was often the case that Nav delays until they transfer to disability benefits and straight to a daycenter. If those who work in upper secondary education have good options for these people and are able to see what kind of resources they have, they can also participate in ordinary working life. The Helt Med project was a way to achieve this goal, which was precisely about the path to achieving the goals and including people with developmental disabilities into the ordinary working life, creating diversity by working with companies to create jobs with good follow-ups. This is important to represent and at the same time make society aware that this group should be included and also clarify what kind of role and responsibility society has. Keywords Upper secondary school, working life, mild mental retardation, social worker
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan vernepleieren hjelpe elever med lett psykisk utviklingshemming inn i arbeidslivet etter videregående skole?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel