Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBenden, Nina
dc.contributor.authorGürtler, Laura
dc.date.accessioned2021-09-25T16:31:29Z
dc.date.available2021-09-25T16:31:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82578383:84892039
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783251
dc.description.abstractTittel: Aktivitet blant barn og ungdom under covid-19 pandemien - hvilken rolle spiller omgivelsene? Bakgrunnsinformasjon: Den verdensomfattende covid-19 pandemien og medfølgende perioder av nedstenging har påvirket hverdagsaktiviteten til barn og ungdom. Formålet med denne oppgaven er derfor å undersøke påvirkningen av omgivelsene på aktivitet hos barn og ungdom under covid-19 pandemien. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie som er basert på metoden kalt scoping review. Åtte forskningsartikler ble inkludert. Annen relevant informasjon om samfunnsaktualitet, ergoterapeutens rolle og Model og Human Occupation som teoretisk modell ble også innhentet for å belyse, forstå og besvare problemstillingen. Resultat: Det ble gjort funn som indikerer en endring i aktivitet hos barn og ungdom under covid-19 pandemien i ulike vestlige land. Økt tidsbruk på skjermrelaterte aktiviteter og nedgang i fysisk aktivitet som idrett, egenorganisert aktivitet og lek. Funnene ble organisert i følgende kategorier: aktivitetsform, fysiske omgivelser og sosiale omgivelser. Konklusjon: Resultatene viser en endring i aktivitet blant barn og ungdom påvirket av endring i de fysiske og sosiale omgivelsene grunnet covid-19 relatert nedstenging av samfunn. Nøkkelord: aktivitet, barn og ungdom, covid-19, omgivelser
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAktivitet hos barn og ungdom under covid-19 pandemien Hvilken rolle spiller omgivelsene?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel