Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagne, Trine
dc.contributor.authorJørgensen, Anniken
dc.date.accessioned2021-09-25T16:31:13Z
dc.date.available2021-09-25T16:31:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82578383:84892021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783240
dc.description.abstractGjennom arbeidet med denne oppgaven har jeg erfart at det er mye spennende velferdsteknologi som blir benyttet. Hvilke teknologiske løsninger som finnes, og som kan bidra til økt deltakelse i skolen er varierende. Jeg har valgt litteratur fra de 6 siste årene for å finne den nyeste teknologien som er kommet ut på markedet. Blant disse nye teknologiene er det kommet briller, Superpower Glass. Brillene er skapt for å hjelpe personen med å lese den sosiale partnerens følelser og ansiktsuttrykk. Slik får barnet hjelp til hvordan en kommuniserer tilbake og å trene på sosiale ferdigheter. Andre velferdsteknologier som er diskutert i denne oppgaven er roboter. Det er spesielt en robot som virker å gå igjen i litteraturen, NAO. NAO er en 58 cm høy sosial robot, som er utviklet for å være en menneskelig assistent ved en sosiologisk-emosjonell trening for barn med ASF. Det ble også gjort funn av andre sosiale roboter, blant annet en som er formet som en papegøye slik som KiliRo. Det er sett på andre tekniske løsninger i denne oppgaven, blant annet bruken av talegenererende enheter / SGD (nettbrett). I ett av resultatene er det foretatt en sammenligning mellom høy- og lavteknologiske enheter, hvor det samme programmet blir brukt bare i ulikt materiale (papir vs. nettbrett). Det er også sett på bruken av taktile symboler som fremmer initiering til deltakelse i skoleaktiviteter. Oppsummering av oppgaven, så har velferdsteknologien ut i fra studiene jeg har lest, en positiv påvirkning i forhold til å bedre kommunikasjonen, å åpne opp muligheten for deltakelse. Ved bruk av velferdsteknologi kan de teknologiske hjelpemidlene hjelpe barn med å tolke og forstå andre elever og lærere. Barna kan bedre kommunikasjonsferdigheter, lese ansiktsuttrykk, forstå følelser, utvikle de sosiale ferdighetene, og initiere til aktiviteter på eget initiativ. Jeg velger å tolke at dette er overførbart til skoleaktiviteter. Det jeg har lært av denne oppgaven er at det er mye spennende teknologi for læring, og det er stadig nye teknologier som kommer til å komme. Avslutningsvis ønsker jeg å komme med tanker om videre forskning. Det er blant annet hvordan er det å bruke en assisterende robot felles i klasserommet, og hvordan kan ergoterapeuter jobbe terapeutisk med robotene for voksne med ASF? Det er lite forskning på voksne og bruk av sosiale roboter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvordan kan velferdsteknologi bidra til deltakelse i skoleaktiviteter for barn med Autismespekterforstyrrelser»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel