Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHadders, Hans
dc.contributor.authorBaram, Nasim
dc.date.accessioned2021-09-25T16:25:53Z
dc.date.available2021-09-25T16:25:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81643445:35507877
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782991
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: God kommunikasjon bidrar til økt trygghet hos personer med etnisk minoritets bakgrunn. Hensikten med denne oppgaven er å belyse sykepleieren sitt perspektiv i møte med etniske minoritetspasienter i helsetjenesten. Jeg ønsker å bruke forskning som viser hvordan sykepleiere etablerer kommunikasjon med fremmedspråklige pasienter. Metode: Valgt metode er litteraturstudie. Oppgaven min bygger på 10 forskningsartikler og faglitteratur. Studiedesignet på artiklene jeg har valgt ut er hovedsakelig kvalitativ metode. Siden jeg i problemstillingen ønsker svar som går på opplevelser og erfaringer, er kvalitativ metode best egnet til å gi svar på dette. Joyce Travelbee sin teori om mellommenneskelige forhold i sykepleie er tatt med for å vise fundamentet i forholdet pasient og sykepleie relasjonen. Resultat: Språkbarrieren var en utfordring som sykepleiere opplevde kommunikasjon med pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Sykepleiere brukte forskjellige strategier for å overvinne språkbarrierer. I etableringen av et menneske-til-menneske-forhold mangler sykepleierne kulturell kunnskap, og opplevde behov for å øke kulturell kompetanse. Et annet problem var at de hadde lite kunnskap om bruk av tolker, i tillegg var tilgang og samarbeid med tolketjenester en tidkrevende prosess. Bruken av tolk var begrensende i helsetjenesten. Konklusjon: Kulturell kompetanse var nødvendig kunnskap som bidro til økt selvtillit hos sykepleiere i møte med etniske minoritetspasienter. For å overvinne språkbarrierer mellom sykepleieren og pasienten med etnisk minoritetsbakgrunn, er bruk av kommunikasjonsstrategier som bilder, tegninger, språkpermer og digitale hjelpemidler en god løsning. For å øke pasientsikkerheten i forskjellige situasjoner anbefalte bruk av profesjonelle tolker i stedet for familiemedlemmer eller tospråklige helsepersonell i helsetjenesten. Nøkkel ord: Kommunikasjon, kulturellekompetanse, etnisk minoritet pasienter
dc.description.abstractAbstract Background: Good communication contributes to increased security for people with an ethnic minority background. The purpose of this thesis is to shed light on the nurse's perspective in meetings with ethnic minority patients in the health service. I want to use research that shows how nurses establish communication with foreign-language patients. Method: The chosen method is literature study. My thesis is based on 10 research articles and professional literature. The study design of the articles I have selected is mainly a qualitative method. Since I want answers to experiences and experiences in the problem, a qualitative method is best suited to provide answers to this. Joyce Travelbee's theory of interpersonal relationships in nursing is included to show the foundation of the patient-nursing relationship. Result: The language barrier was a challenge that nurses experienced in communication with patients with ethnic minority backgrounds. Nurses used different strategies to overcome language barriers. To create a human-to-human relationship, they lacked cultural knowledge, and they needed to increase their knowledge. Another problem was that they had little knowledge about the use of interpreters, in addition, access and collaboration with interpreting services was a time-consuming process. The use of interpreters was restrictive in the health service. Conclusion: Cultural competence is a necessary knowledge that contributes to increased self-confidence in nurses in encounters with ethnic minority patients. To overcome language barriers between the nurse and the patient with an ethnic minority background, the use of communication strategies such as pictures, drawings, language binders, and digital aids is a good solution. To increase patient safety in different situations it is recommended to use professional interpreters instead of family members or bilingual health professionals in the health service. Keywords: Communication, cultural competence, ethnic minority patients
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ se en person sin bakgrunn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel