Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndre, Beate
dc.contributor.authorOlsen, Henriette
dc.date.accessioned2021-09-25T16:23:12Z
dc.date.available2021-09-25T16:23:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81643445:43179744
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782895
dc.description.abstractInnledning: Denne fagartikkelen ser på helsepersonells erfaringer og opplevelser fra arbeid i frontlinjen av koronapandemien, og innvirkningen dette har hatt på dem. Helsepersonells psykiske helse har lenge fått lite oppmerksomhet, det er derfor aktuelt å undersøke hvilke psykiske innvirkninger koronapandemien kan har ført til, og hvilke faktorer som har ført til innvirkningene. Metode: For å undersøke hvordan koronapandemien har hatt innvirkning på helsepersonell, ble det gjennomført fire kvalitative semistrukturerte intervjuer og tre informanter svarte på ett digitalt spørreskjema. Intervjuene ble gjennomført i mars 2021 og analysert ved hjelp av Malteruds prinsipper for systematisk tekstkondensering. Resultat: Resultatene viser stor variasjon i hvorvidt de ulike institusjonene var forberedt på smitten, og svært ulike forutsetninger for personalet. Flertallet av informanter fortalte om tilfredshet og positive opplevelser, mens noen opplevde ett større misnøye. De fleste fryktet smitten, som førte til store begrensinger i familie og privatliv. Mangel på sosial kontakt og støtte har hatt innvirkning på informantenes psykiske helse, og vi ser symptomer på ulike psykiske lidelser. Konklusjon: Studien tyder på at koronapandemien i varierende grad har hatt psykisk innvirkning på helsepersonell, og at høye arbeidsbyrder og ugunstige arbeidsforhold kan være avgjørende faktorer. Frykt for smitte har ført til store begrensninger i familie- og privatliv. Vi ser betydningen av sosial støtte og kontakt for å ivareta den psykiske helsen. Det er derfor viktig med et større fokus på helsepersonells psykiske helse i tiden fremover. Stigmatisering er opplevd i liten grad og har ikke hatt betydelig innvirkning. Et godt arbeidsmiljø og en tilstedeværende ledelse er nyttig for jobbtilfredshet. Funn viser at informantene som var tilfreds på arbeidsplassen har rapportert mindre negativ innvirkning.
dc.description.abstractIntroduction: This study looks at health professionals´ experiences from work in the front line of the COVID-19-pandemic, and the impact the pandemic has had on them. Health professionals´ mental health has for long been received little attention, so it is relevant to investigate what psychological effects the COVID-19-pandemic may have led to, and what factors have led to the effects. Method: In order to investigate how the COVID-19-pandemic has affected health professionals, four qualitative semistructured interviews were conducted and three informants answered a questionnaire. The interviews were conducted in March 2021 and analyzed using Malteruds principles for systematic text condensation. Result: The results show great variation in whether the various institutions were prepared for the infection, and very different conditions for the staff. The majority of informants told about satisfaction and positive experiences, while some experienced a greater dissatisfaction. Most feared the infection, which led to major restrictions on family and private life. Lack of social contact and support seems to have had an impact on the informant’s mental health, and we can see symptoms of various mental disorders. Conclusion: The study indicates that the COVID-19-pandemic has in varying degrees had a psychological impact on health professionals, and that high workloads and unfavorable working conditions can be decisive factors. Fear of infection has led to major restrictions in family and private life. We see the importance of social and family support and social contact to take care of mental health. It is therefore important to have a greater focus on health professional’s mental health in the future. Stigmatization has been experienced in a small degree and has not had a significant impact. A good working environment, and present management are useful for job satisfaction. Findings show that the informants who were satisfied in the workplace have reported less negative impact.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan har koronapandemien hatt innvirkning på helsepersonell i frontlinjen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel