Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFossum, Siri Ødegaard
dc.contributor.authorKorkunc, Sandra
dc.date.accessioned2021-09-24T19:50:35Z
dc.date.available2021-09-24T19:50:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67240584:20684563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782328
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIntroduksjon: På verdensbasis finnes det ca. 264 millioner med en depressiv lidelse, og i Norge er det anslått at ca. 40% av kvinner og 20% av menn vil utvikle en depressiv lidelse i løpet av livet. Som sykepleier er derfor sjansen stor for at man møter på pasienter med depressive lidelser på ulike helseinstitusjoner. Pasientsentrert omsorg handler om å sette pasienten og hva som er viktig for pasienten i fokus. Forskning viser til de positive effektene ved at sykepleiere bruker pasientsentrert omsorg i kommunikasjon med depressive pasienter. Hensikt: Å belyse hva ulik forskning og litteratur sier om hvordan sykepleiere kan bruke pasientsentrert omsorg i kommunikasjon med depressive pasienter, og de positive effektene dette kan ha for pasienten. Metode: Metoden i denne oppgaven er en litteraturstudie. Denne oppgaven ser på tidligere forskning og faglig litteratur. Oppgaven baserer seg på fem forskningsartikler, som inneholder både kvalitativ og kvantitativ metode. Artiklene som har blitt anvendt i denne oppgaven ble funnet i databasene Medline og Cinhal. Resultat: Analyseprosessen resulterte i tre ulike temaer: «pasientsentrert omsorg», «kompetanseheving» og «målrettet kommunikasjon». Her fremkommer det ulike metoder for hvordan sykepleiere kan bruke pasientsentrert omsorg i kommunikasjon med depressive pasienter. Konklusjon: Denne litteraturstudien konkluderer med at pasientsentrert omsorg er en effektiv kommunikasjonsmåte for sykepleiere i behandlingen av depressive pasienter. Gjennom pasientsentrert omsorg, kompetanseheving, brukermedvirkning og målrettet kommunikasjon åpner pasientene seg mer opp, og gjør det lettere for sykepleierne å behandle dem på en god og effektiv måte.
dc.description.abstractIntroduction: Worldwide, there are approximately 264 million people with a depressive disorder. In Norway it is estimated that approximately 40% of women and 20% of men will develop a depressive disorder during their lifetime. Hence, it is incredibly likely that a nurse will meet patients with depressive disorders at various health institutions during their career. Patient-centered care is about putting the patient and what is important to the patient in focus. Research highlights nurses experiences of using patient-centered care in communication with depressed patients has had positive effects in the patients wellbeing. Purpose: The purpose of this literature review is to shed light on what different research and literature say about how nurses can use patient-centered care in communication with depressed patients, and the results this can have for the patient. Method: This dissertation is a literature study. It looks at previous research and academic literature. The dissertation is based on five research articles, which contain both qualitative and quantitative methods. The articles used were found in databases, Medline and Cinhal. Result: There are various methods for how nurses can use patient-centered care in communication with depressed patients. In this dissertation, we divide the results in three: «patient-centered care», «education» and «targeted communication». Conclusion: The literature review concludes that patient-centered care is an efficient way of communication for nurses treating patients with a depressive disorder. Education of nurses and targeted communication helps the patients open up more, and makes it easier for nurses to treat the patient in an efficient way.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleiere bruke pasientsentrert omsorg i kommunikasjon med depressive pasienter?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel