Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOksavik, Arnfinn
dc.contributor.authorRygg, Victoria Bugge
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:25Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72403850:72406256
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782207
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er å undersøke om det kan være konkurransedyktig å frakte fersk laks fra Midt-Norge til Nederland ved bruk av RORO-skip eller containerskip. For å undersøke dette sammenlignes skipsløsningene med dagnes løsning med lastebil og ferge. Problemstillingen for oppgaven er: «Kan det være mer konkurransedyktig å frakte fersk laks fra Midt-Norge til Nederland med RORO-skip eller containerskip, i forhold til dagens løsninger med lastebil og ferge?». For å kunne svare på problemstillingen er det gjennomført en kvalitativ undersøkelse hvor data er innhentet fra intervju med 4 ulike respondenter, og videre er kunnskap og informasjon innhentet fra praksisopphold i bedrift som driver med lakseeksport. Det teoretiske utgangspunktet er hentet gjennom litteratursøk, og brukes for å analysere teamet. Undersøkelsen har gitt følgende resultater:  Det er konkurransedyktig å frakte fersk laks fra Midt-Norge til Nederland med RORO-skip, i forhold til dagens løsning med lastebil  Hyppigheten ser ut til å være den største utfordringen ved bruk av sjøtransport for laksenæringen. Dette fordi skipstransporten ikke har den etterspørselen som behøves i dag, for å kunne tilby hyppigheten laksenæringen krever i form av daglige avganger. Dersom etterspørselen økes, vil dette kunne føre til mer gods på skipene, som igjen kan føre til større flåte som gir flere avganger og dermed bedre hyppighet.  Vedrørende fleksibilitet er lastebilen vanskelig å konkurrere mot, grunnet dets enorme etterspørsel. I transportdistansen som er undersøkt ved oppgaven ser det derimot ut til at en RORO-skip løsning kan være mer fleksibel  Angående lønnsomhet ser det ut til at den mest kompliserte løsningen, i form av omstillingsarbeid og omlastinger også er den rimeligste. Videre ser det ut til at ved valg av transportløsning når en frakter ferske varer som fisk, er ikke prisen det mest essensielle, her er det ledetiden som er avgjørende  Skipstransporten er bedre en lastebilen når det kommer til miljø
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonkurransedyktig transport av fersk sjømat med skip fra Midt-Norge til Nederland. En studie hvor en ser på om skipstypene RORO eller Container kan bli konkurransedyktige alternativer til dagens løsning med lastebil og ferge.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel