Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Antoni Vike
dc.contributor.authorLillenes, Victoria
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:20Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72403850:72405306
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782203
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkipsmegling er et yrke innen den maritime næring og har eksistert i Bergen i mange år. I dette yrket er informasjonsdeling mellom rederi og befrakter viktig, og kommunikasjon er derfor en sentral del. Skipsmeglerne opptrer som et mellomledd mellom befrakter og rederiet. Kommunikasjonsformen i den maritime næringen har endret seg mye siden skipsmeglerens opprinnelse. Med en stadig økning av digitale løsninger, og fokus på digitalisering er det tenkelig at kommunikasjonsformen vil endre seg mer i fremtiden. For skipsmeglerne vil det være avgjørende å tilpasse seg disse endringene, og med dette være forberedt på hva kundene ønsker av dem nå, og i fremtiden. Denne oppgaven baserer seg på en skipsmeglerbedrift i Bergen. Ved hjelp av teori om shippingmarkedene, relasjoner, tillit og digitalisering, sammen med analyse av kvalitative intervju av kunder til bedriften, blir det i denne oppgaven forsket på hvordan skipsmeglerne vil bli påvirket av digitaliseringen, og hva relasjon har å si for yrket. Funnene i denne forskningen viser at mennesker foretrekker menneskelig kontakt fremfor digitale informasjonssystemer, noe som fører til at kundene til skipsmeglerne ser på det menneskelige mellomleddet som verdifullt. Det viser seg og at digitalisering ikke trenger å bli sett på som en substitutt for skipsmegleryrket, men kan brukes som et positivt bidrag, og kan med dette gjøre yrket mer ettertraktet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSKIPSMEGLERENS ROLLE I FREMTIDEN
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel