Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjerdahl, Harald Godø
dc.contributor.authorViken, Emma Tomine
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:02Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72403850:72406262
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782185
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan Kongsberg Maritime Deck Machinery & Motion Control Brattvåg kan holde på kunde- og ansattilfredshet inn i det grønne skiftet. Den undersøker også hvilken rolle Librestream Onsight Connect og Kongsberg Self-Assessment vil ha. Verden står over en rekke utfordringer som land, næringer og hver enkelt av oss må arbeide sammen for å løse. FN har identifisert 17 mål og 169 delmål som en handlingsplan på de utfordringene vi står over. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO har satt krav om utslippskutt og samtidig spår DNV GL en økning for global maritim transport. For å svare på problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode. Jeg har gjennomført flere intervjuer bestående av et utvalg med fire grupperinger. Oppgavens funn viser at Kongsberg Maritime og deres kunder er bevisst på at det vil skje ytterligere endringer i det maritime markedet. Kundene viser til endringsvilje, og er åpen for at digitale løsninger kan bidra til å opprettholde deres operasjonelle drift. Oppgavens funn viser til at Onsight og Self-Assessment vil blant annet føre til reduksjon av reiser og kostnader, både for kunder og selskapet selv. Det er avgjørende for kunder å sikre inntjening, og Kongsberg Maritime vil ved bruken av tjenestene øke sin internasjonale tilstedeværelse. Oppgavens funn viser også at kunderelasjoner, som baserer seg på et langt samarbeid mellom partene, opprettholdes. Internasjonal tilstedeværelse både fysisk og remote, vil redusere interkontinentale reiser, og samtidig sikre at selskapet er konkurransedyktig på tilgjengelighet. Onsight og Self-Assessment vil ikke erstatte selskapets ansatte, men de vil kunne bidra til at arbeidsprosessene endres. Oppgavens funn forteller også at Kongsberg Maritime kan være et ledende selskap som legger til rette for at alle aktørene på det maritime markedet arbeider for en grønnere fremtid. Kongsberg Maritime kan utgjøre store konkurransetrinn fremover, og deres bærekrafsstrategi kan skape store verdier for hele den maritime næringen dersom de lykkes med implementeringen internt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGlobale utfordringer endrer det maritime servicemarkedet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel