Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMæhlum, Brit Kirsten.
dc.contributor.authorPettersen, Eline.
dc.date.accessioned2021-09-24T18:38:23Z
dc.date.available2021-09-24T18:38:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77883591:38232661
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782074
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg hvilken betydning skolen har hatt for det samiske språket i Norge. Oppgaven går inn på hva som skjedde under assimileringen og fornorskningen av samene, og hvilke tiltak som ble iverksatt av skolene under fornorskningsperioden. Videre går oppgaven inn på når og hvordan synet på det samiske språket endret seg for så å ta for seg hvordan situasjonen er for det samiske språket i dag, hvor resultatet viser at skolen har hatt to vidt forskjellige betydninger for det samiske språket.
dc.description.abstractThis assignment is about how the school has influenced the Sami language in Norway. It consists of what happened with the Sami people and the language during the period of the assimilation and the norwegianization, and which measures that were implemented in the schools during this period. Further, the assignment goes in on when and how the sight on the Sami language changed, and how the situation is for the Sami language today, where the result shows that the school has had to very different meanings for the Sami language througout the times.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken betydning har skolen hatt for det samiske språket i Norge?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel