Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalvik, Anders Skare.
dc.contributor.authorPedersen, Martine Elise.
dc.date.accessioned2021-09-24T18:34:42Z
dc.date.available2021-09-24T18:34:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77752186:14574438
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781947
dc.description.abstractI kjølvannet av flyktningkrisen og terror som preget nyhetsåret i 2015, tok rapduoen Karpe til orde ved å vise holdning gjennom underholdning. De reagerte på hvordan regjeringen håndterte krisen og hvordan flyktningene og innvandrere ble omtalt i media gjennom et problemperspektiv. Karpe mente nordmenn snakket dehumaniserende om marginaliserte grupper og tok det personlig. Som en del av det bestående og det marginaliserte, anså Karpe det som deres samfunnsoppgave å skrike ut følelsene tilknyttet dette gjennom Heisann Montebello. Dette prosjektet er en undersøkelse av det politiske potensialet i Karpes Heisann Montebello der jeg fokuserer på hvordan de anvender subkulturposisjonen i musikken for å yte motstand til dominerende samfunnsgrupper. Karpe befinner seg i en splittelse mellom det etablerte og marginaliserte, og det har betydning for hvordan prosjektet kan sies å være en form for politikk fordi de gjør seg til representanter for marginaliserte grupper. I den intermediale analysen av hvordan prosjektet er en form for politikk, vektlegger jeg «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» størst. De andre tekstene i relasjon til musikkvideoene vil derimot spille en rolle i analysen av Montebello og grisen som språklige figurer. Jeg argumenterer for at Karpe gjennom Heisann Montebello forhandler om hva Norge og norskhet er. Gjennom tekstene og videoene utfordrer Karpe vår forestilling om nasjonen, og hva og hvem som representerer Norge ved å kontinuerlig sette nasjonen opp i en diskursiv forhandling. På den måten bidrar Karpe til å produsere en mer dynamisk måte å tenke nasjon og nasjonalitet på. Ved å gjøre dette, utfordrer de også forståelsen av kulturell identitet som de gjennom musikken viser alltid er i endring og prosess. Karpe anvender musikken for å uttale seg om politikk og adressere norske ministre direkte. Som en del av det bestående som anerkjente artister innenfor underholdningsbransjen og en del av det marginaliserte som følger av deres etniske bakgrunn, har de ikke posisjon til å til orde i det politiske feltet. Når Karpe likevel tar til orde og skaper seg rom i politikken, bryter de med samfunnets rådende konfigurering av det sansbare. På den måten kan Heisann Montebello sies å være politisk og jeg mener derfor Karpes prosjekt ikke bare klassifiseres som underholdning, men er både holdning og underholdning i ett.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDissens! En intermedial analyse av Karpes Heisann Montebello.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel