Kvinner og deres skjebner i Tsjekhovs senere dramatikk: en komparativ analyse av Måken (1895), Onkel Vanja (1896), Tre søstre (1901) og Kirsebærhaven (1903)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781899Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgavens hovedspørsmål er «Hvordan beskriver Anton Tsjekhov kvinnelige rollefigurer i Måken (1895), Onkel Vanja (1896), Tre søstre (1901) og Kirsebærhaven (1903)?». Kvinnene i de fire dramaene er individualiserte og multidimensjonale skikkelser. I løpet av analysen belyses forhold som de kvinnelige rollefigurene har til arbeidsliv, moderskap og kjærlighet. Kjærlighet har ofte en destruktiv påvirkning på de dramatiske personene. Hos Tsjekhov er kjærlighet nært koblet til lidelser. Dramatikerens syn på ekteskapet er også pessimistisk. Den religiøse troen og hardt arbeid kan erstatte mangelen av lykkelige romantiske forhold. Skuespillenes symbolikk gir en mer detaljert forståelse av de kvinnelige skikkelsene. For eksempel har Moskva en symbolsk betydning i Tre søstre og kan assosieres med søstrenes uoppnåelige drøm om tilbakevending til fortiden.I masteroppgaven blir Tsjekhovs dramaer satt i en bredere litteraturhistorisk kontekst. Karakteriseringen av de kvinnelige rollefigurer hos Tsjekhov blir sammenlignet med beskrivelsen av kvinnene både hos hans forgjengere (Griboyedov, Sukhovo-Kobylin og Ostrovsky) og etterfølgere (Andrejev, Erdman, Arbuzov, Petrusjevskaja, Ulitskaja, Akunin).
Nøkkelord: Anton Tsjekhov, russisk litteratur, russisk skuespill, kvinner, 1800-tallet, 1900-tallet The main question of the master’s thesis is "How does Anton Chekhov describe female role figures in The Seagull (1895), Uncle Vanja (1896), Three Sisters (1901) and The Cherry Orchard (1903)?". Women in the four plays are individualized and multidimensional dramatic figures. During the analysis, the relationships that the female characters have with work, motherhood and love are highlighted. Love has often a destructive effect on the characters and is closely linked to suffering. The playwright's view of marriage is also pessimistic. Religious faith and hard work can replace the lack of happy romantic relationships. Interpretation of symbols gives a more detailed understanding of the female figures. For example, Moscow has a symbolic meaning in Three Sisters and can be associated with the sisters' unattainable dream of returning to the past.In the master's thesis, Chekhov's plays are set in a broader context. Chekhov’s characterization of the female characters is compared to the characterization of the women in works of the predecessors (Griboyedov, Sukhovo-Kobylin and Ostrovsky) and of the successors (Andreev, Erdman, Arbuzov, Petrushevskaya, Ulitskaya, Akunin).
Keywords: Anton Chekhov, Russian literature, Russian play, women, 19th century, 20th century