• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedre og bedre, dag for dag?

Ludvigsen, Tiril Lovise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:78640011:29661387.pdf (7.012Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2781839
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier [897]
Abstract
Målet med masteroppgaven er å utforske digitaliseringen av arbeidslivet med

utgangspunkt i implementeringsprosessen av et nytt digitalt HMS-system ved en norsk

offentlig etat. Oppgaven tar for seg hvorfor systemet ble innført, hvordan det ble

utformet og hvordan det ble tatt i bruk av de ansatte i etaten. Andre viktige faktorer som

også tas opp er ledelsens engasjement og brukernes tilnærming til systemet.

Masteroppgaven er basert på kvalitativ metode, og datamaterialet består hovedsakelig

av en spørreundersøkelse med syv informanter, og dybdeintervju med seks informanter.

Oppgavens problemstilling er: «Hvordan ble avviks- og forbedringssystemet Innmeldero

implementert og tatt i bruk i en offentlig norsk etat?». Teoriene som brukes for å besvare

problemstillingen og underspørsmålene i oppgaven er script-teori og domestiseringsteori.

Systemet og dets script ble utviklet for å i størst mulig grad tilpasses de ansatte som

sluttbrukere av teknologien. Det skulle gjøres brukervennlig og møte behovene som de

ansatte etterspurte i systemet og ha gode og tilrettelagte opplæringsmuligheter.

Systemet skulle være tilgjengelig og enkelt å bruke for de ansatte. I analysen av

datamaterialet kom det likevel frem at systemet ikke oppfattes som like brukervennlig og

oversiktlig som forventet. Informantene med fast kontorplass virket gjennomgående

optimistisk til systemet, og systemet ble forklart som nyttig og enkelt å bruke.

Informantene med praktiske arbeidshverdager virket mer usikre på systemets hensikt og

beskrev det som lite brukervennlig og lite tilgjengelig.

Systemet ble dermed ikke domestisert eller tatt i bruk som forventet. Analysen viser til

at systemets implementeringsprosess ikke ble tilrettelagt like godt for alle. Det kom frem

i analysen at domestiseringen av systemet ble mer utfordrende fordi brukerne ble

avhengige av å planlegge bruken. De ansatte bør ha tilgang til en arbeids-PC ved bruk,

og systemet oppfattes dermed som mindre tilgjengelig for de med mer praktiske

arbeidshverdager. Det kan ha ført til at de ansatte domestiserer systemet annerledes,

mye basert på arbeidshverdagens utforming.

Oppgaven konkluderer med at etatens kultur og de ansattes kommunikasjonsmønstre er

avgjørende faktorer for hvor utbredt bruken av systemet blir. «Sirkeleffekten» viser at

ledere, mellomledere, ansatte og superbrukere kontinuerlig påvirker hverandre i

implementeringsprosessen. Det virker som at manglende samsvar mellom ledelsens

ønsker og de ansattes bruk av systemet er hovedutfordringen som etaten står overfor.
 
The goal of this master thesis is to explore the digitization of working life based on the

implementation process of a new digital HSE-system by a Norwegian government

agency. This thesis addresses why the system was introduced, how it was designed and

how it was used by employees in the agency. Other important factors brought up are the

leadership’s involvement and the users' approach to the system. This master thesis is

based on qualitative research and the data consists mainly of a survey with seven

informants and in-depth interviews with six informants. The thesis question is: “How did

the deviation- and improvement system Innmeldero get implemented and used in a

Norwegian government agency?” The theories used to answer the thesis and the subquestions in this thesis are script-theory and domestication theory.

The system and its script were developed, to the biggest possible extent, to be adjusted

to the employees as final users of the technology. It would be made user-friendly and

meet the needs that the employees requested in the system and have good and

facilitated adapted education possibilities. The system would be available and easy to use

for the employees. In the analysis of the data gathered it emerged that the system is not

perceived as user-friendly and clear as expected. The informants with a fixed office space

seemed optimistic about the system, and the system was explained as easy to use and

useful. The informants with physical labor seemed more uncertain about the system’s

purpose and described it as less user-friendly and less available.

The system was thus not domesticated or used as expected. The analysis shows that the

system’s implementation process was not arranged well for everyone. The analysis shows

that the domestication of the system became more challenging because the users had to

plan its use. The employees should have access to a work-PC when using the system and

the system is thus perceived as less available for those with physical labor. This could

have led to the employees domesticating the system differently based on their

employment.

The thesis concludes that the agency's culture and the employees' communication

patterns are deciding factors concerning how widespread the use of the system becomes.

“The circle effect” shows that managers, middle managers, employees, and superusers

continuously affect each other in the implementation process. It seems like the lack of

accordance between the leadership’s wishes and the employees' use of the system is the

main challenge the government agency faces.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit