dc.contributor.advisor | Pettersen, Kristin Ytterstad | |
dc.contributor.advisor | Ruud, Else-Line Malene | |
dc.contributor.advisor | Krogstad, Thomas Robekk | |
dc.contributor.author | Eek, Åsmund | |
dc.date.accessioned | 2021-09-23T18:15:41Z | |
dc.date.available | 2021-09-23T18:15:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:56990118:20965350 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2780975 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven blir en mulig formasjonsstyringsmetode foreslått for autonom
minerydding for den neste generasjonen av mineryddere for Sjøforsvaret, som for
øyeblikket er under utvikling av Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI). Ved å utvikle
autonome mineryddingsfartøy kan personell fjernes fra risikoområder, som kan
spare menneskeliv.
En formasjonsstyringsmetode basert på Null-Space-Based Behavior Control
(NSB)-prinsippet blir foreslått for formasjoner av to sammenkoblede underaktuerte
ubemannede overflatefarkoster (USV-er) under forstyrrelse av havstrømmer. Inspirert
av idéer fra Line-Of-Sight (LOS), blir den tradisjonelle Closed Loop Inverse
Kinematics (CLIK) barycenteroppgaven erstattet av en LOS-metode for banefølging
av barycenteret. To teoremer blir presentert hvor det bevises at de lukkede sløyfene
for henholdsvis formasjons- og barycenteroppgaven er UGES og USGES under visse
betingelser. Videre, ved å behandle kabelen som en tilstandsvarierende forstyrrelse,
undersøkes robusthetsegenskapene til begge oppgavene for å sikre at de forblir
stabile.
En 3-DOF simuleringsmodell av slepet blir presentert, med en utvidet modell
for den hydrodynamiske motstanden for å inkludere havstrømmer, og verifisert mot
eksperimentell data. Den foreslåtte metoden blir så implementert og simulert, både
med, og uten, kabel, hvor oppgavefeilene konvergerer til null for rette linjer, og
forblir avgrenset under svinger.
Til slutt blir NSB-metoden implementert i C++/ROS og integrert inn i de eksisterende
autonome systemene til utviklingsfarkostene Odin og Frigg fra FFI. Fullskala
eksperimenter til sjøs blir så utført for å verifisere den foreslåtte metoden
for det tiltenkte bruksområdet. Eksperimentene viser lovende resultater, men et
stasjonæravvik blir observert for cross-track-feilen til barycenteroppgaven. På bakgrunn
av de lovende resultatene er videre forsøk med den foreslåtte NSB-metoden
og det faktiske slepet planlagt av FFI. | |
dc.description.abstract | In this thesis, a possible formation control method is proposed for the next generation
of future Norwegian unmanned Maritime Mine Counter Measures (MMCM) for
autonomous mine-sweeps, which is currently researched by the Norwegian Defence
Research Establishment (FFI). Having the capability of performing autonomous
mine-sweeps reduces the risk for personnel, potentially saving human lives.
A formation control method based on the Null-Space-Based Behavior Control
(NSB) principle is proposed for formations of two interconnected underactuated
unmanned surface vessels (USVs) in the presence of constant irrotational ocean
currents. Inspired by Line-Of-Sight (LOS) ideas, the traditional Closed Loop Inverse
Kinematics (CLIK) barycenter task is replaced by a LOS path following method for
the barycenter. Two theorems are presented where it is proven that the closed-loop
formation and barycenter tasks are UGES and USGES, respectively, under certain
conditions. By treating the cable as a state dependent disturbance, the robustness
properties of both tasks are then investigated to ensure they remain bounded when
connecting the cable.
A 3-DOF simulation model of a floating cable is presented, where the hydrodynamic
drag model is extended to incorporate the effects of ocean currents, and
verified against experimental data. The developed method is then implemented
and simulated, both with and without the cable. In the simulations, the task errors
converge to zero for straight-line paths, while they remain bounded during turns.
Finally, the NSB method is implemented in C++/ROS and integrated into the
existing autonomous systems of the development vessels Odin and Frigg by FFI.
Full-scale experiments, without the sweep, at sea, are then performed to verify the
proposed formation control method for the intended application. The tests show
promising results, but a steady-state error is observed for the barycenter task’s cross-track
error. Based on the promising results, further experiments are planned by FFI
using the proposed NSB method and the sweep. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Formation Control of Two Interconnected Underactuated Unmanned Surface Vessels Under Influence of Constant Ocean Currents | |
dc.type | Master thesis | |