Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHyrve, Geir
dc.contributor.authorEngelsen, Laila Johanne
dc.date.accessioned2021-09-22T16:06:28Z
dc.date.available2021-09-22T16:06:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82754265:84327805
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780537
dc.description.abstractVi lever i en digital tidsalder. Samfunnet endres på grunn av digitalisering som er så omfattende at det er snakk om digital transformasjon. Digitaliseringen griper inn i våre liv og arbeidsplasser i et omfang og et tempo som mange for få tiårsiden ikke ville vært i stand til å forestille seg. Det siste året har flere hundre tusen arbeidstakere hatt sin arbeidsplass hjemme, og hjemmekontoret er kommet for å bli. Hvor og hvordan vi jobber endres, og erfaringene vi har gjort oss med digital samhandling, gjør at det kan være vanskelig å forestille seg at arbeidsdagene primært skal være på kontoret eller arbeidsplassen slik de var for de fleste før koronakrisen inntraff. Den norske velferdsstaten er under sterkt press og står overfor mange utfordringer i tiden som kommer. Vi blir en stadig eldre befolkning, og Norge opplever historisk lave fødselstall. Det blir færre som skal finansiere velferdsstaten og det innebærer at offentlige tjenester må digitaliseres og effektiviseres, og at flere må stå lengre i arbeid. For at flere skal stå lengre i arbeid må vi ha gode arbeidsplasser som gjør at folk både ønsker og klarer det, og vi må ha god ledelse. I denne oppgaven studerer jeg hvordan lederrollen utfordres av digitalisering, med et relasjonsorientert perspektiv. Utgangspunktet er mellomlederes erfaringer om hvordan deres rolle som ledere har blitt utfordret når både de selv og medarbeidere primært har måtte jobbe fra hjemmekontor og ikke møtes fysisk. Undersøkelsen viser at mellomledere i stor grad opplever at relasjoner påvirkes av fysisk fravær og digital samhandling. Ikke alle opplever at relasjonene svekkes, men det som kan være av betydning er relasjonenes kvalitet i forkant av overgangen til digital samhandling. Funnene i undersøkelsen peker også på at ledere i større grad bekymrer seg for medarbeiderne sine når de ikke ser dem fysisk på jevnlig basis, og at de utarbeider egne strukturer for å sikre relasjonell oppfølging og omsorg.
dc.description.abstractWe live in a digital age. Society is changing due to digitization which is extensive to such a degree that one claim it is a matter of digital transformation. Digitization affects our lives and workplaces to an extent and pace that would be unimaginable to many of us a few decades ago. In the last year, several hundred thousand employees have had their workplace at home, and home office has come to stay. Where and how we work is changing, and the experiences we have made regarding digital interaction, makes it difficult to imagine that the working days primarily will be in the office or workplace as they were for most people before the corona crisis occurred. The Norwegian welfare state is under pressure and faces many challenges in the time to come. Our population is getting increasingly older, and Norway is experiencing historically low birth rates. There will be fewer people to finance the welfare state, and this means that public services must be digitized and made more efficient, and that more people must stay in work longer. This requires both good jobs and good management. In this thesis, I study how the leadership role is challenged by digitization, with a relationship-oriented perspective. The starting point is middle managers' experiences of how their role as managers has been challenged when both themselves and employees have primarily had to work from home offices and not meet physically. The survey shows that middle managers to a large extent experience that relationships are affected by physical absence and digital interaction. Not everyone experiences that relationships weaken, but what may be important is the quality of the relationships prior to the transition to digital interaction. The findings of the survey also indicate that managers are more concerned about their employees when they do not see them physically on a regular basis, and that they develop their own structures to ensure relational follow-up and care.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse og digitalisering - utfordringer for lederrollen i møte med digitalisering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel