Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåvold, Jon Ivar
dc.contributor.advisorStand, Øivind
dc.contributor.authorThuy, Do
dc.date.accessioned2021-09-22T16:02:08Z
dc.date.available2021-09-22T16:02:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86233229:86235380
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780449
dc.description.abstractOrganisasjonskultur er viktig på grunn av kulturenes inntrykk på enkeltpersoner, spesielt ledere og interessenter som danner forretningsbeslutninger, og til slutt påvirker mange aspekter i organisasjonen. Denne studien tar sikte på å bygge kunnskap om "positiv" organisasjonskultur som muliggjør en engasjert og fornøyd arbeidsstyrke. Mens organisasjonskulturens innvirkning på ansattes engasjement og ansattes tilfredshet har blitt diskutert mye i litteratur, foreslår denne studien en integrert modell av hvordan forskjellige typologier av organisasjonskultur påvirker ansattes engasjement og ansattes tilfredshet. Ved å bruke Survitec Group i Norge som casestudy for forskningsarbeid, antyder denne studien en positiv innflytelse av organisasjonskultur på ansattes engasjement og ansattes tilfredshet. Den “positive” organisasjonskulturen inkluderer et sett med verdiorienteringer som vektlegger menneskelig utvikling, teamarbeid og innovasjon i organisasjonen. Denne kulturelle typologien har positiv innvirkning på ansattes engasjement og ansattes tilfredshet. Selv om det ikke finnes lite bevis når det gjelder forholdet mellom ansattes engasjement og tilfredshet, indikerer denne studien en modell av positiv organisasjonskultur som betydelig påvirker engasjert og fornøyd arbeidsstyrke. Ved å bygge forståelsen av positiv organisasjonskultur og dens forhold til ansattes engasjement og tilfredshet, verdsetter denne studien viktigheten av organisasjonskultur i forretningspraksis og organisasjonsledelse. Den støtter ledere, konsulenter og forskere i bedre forståelse av positiv organisasjonskultur med høy innvirkning på arbeidsstyrken og resultatene.
dc.description.abstractOrganizational culture matters because of the imprint of cultures on individuals, especially leaders and stakeholders that form business decisions, eventually impacting to many aspects in the organization. This study aims to build knowledge of “positive” organizational culture that facilitates an engaged and satisfied workforce. While the impact of organizational culture to employee engagement and employee satisfaction has been widely discussed in literatures, this study proposes an integrated model of how different typologies of organizational culture influence employee engagement and employee satisfaction. In a case study research in Survitec Group in Norway, this study suggests a positive influence of organizational culture on employee engagement and employee satisfaction. The “positive” organizational culture includes a set of value orientations that emphasizes human development, teamwork, and innovation in the organization. Although little evidence is found in terms of the relationship between employee engagement and satisfaction, this study indicates a model of positive organizational culture that significantly influences engaged and satisfied workforce. By building the understanding of positive organizational culture and its relationships with employee engagement and satisfaction, this study values the importance of organizational culture in the business practices and organizational management. It supports leaders, consultants, and researchers in better understanding of positive organizational culture with high impact on workforce and outcomes
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDoes culture matter? The influences of organizational culture on engaged and satisfied workforce.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel