dc.contributor.advisor | Kristoffersen, Reidar | |
dc.contributor.author | Ingebrigtsen, Magnus Henneli | |
dc.date.accessioned | 2021-09-20T16:45:39Z | |
dc.date.available | 2021-09-20T16:45:39Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:57317709:34497131 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2779605 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Ved hjelp av CFD undersøker denne oppgaven et separerende gas-væske strømningsregime,
tidligere oppdaget av OneSubsea. Strømningsregimet ble oppdaget av OneSubsea i en
annulær tetning, som en del av en flerfasepumpe, nærmere bestemet et balansestempel.
Fenomenet forårsaket uforutsigbare hopp i driftsforhold, samt vibrasjoner på pumpens aksling.
På bakgrunn av denne oppdagelsen ble målet om å karakterisere strømningsregimet,
og å få kunnskap om når og hvorfor det oppstår, satt som formålet med denne oppgaven.
For undersøke dette ble en CFD model utviklet og validert ved å undersøke lignende
fysiske fenomener og sammenligne disse med tidligere forskning. For å modelere
flerfase effekter ble VOF modellen valgt på bakgrunn av at denne kan fange tydelige
grenesnitt mellom fasene, noe som var ansett som viktig for å studere det oppdagede
strømningsregimet. Det viste seg at denne modellen var en grov tilnærming av reelle
strømngsforhold. Derfor kan resultatene i denne oppgaven bare brukes som et forslag til
virkelige strømningsforhold.
Resultatene fra 2D-simuleringene viste til en endring i observert strømngsregime, som en
funksjon av væskens viskositet. Lav viskositet førte til et separart gas-væske strømningsregime.
Denne endringen førte også til høyre GVF og massestrøm gjennom balansestempelet,
ralativt til en full homogen strømning med lik viskositet. Det viste seg at økning i
væskens visksositet reduserer effekten av sentrifugalkreftene på gassfasen i strømningen,
slik at gassen hovedsakelig strømmet i midten av BP. For lavere viskositet samlet gassfasen
seg rundt den indre roterende sylinderen, slik at et tilnærmet separert strømningsregime ble
observert. Motsatt var det observerte strømningsregimet for høyere viskositet, sammensatt
av slug og churn regimet. Dette separerte strømningsregimet for lav væskeviskositet, med
tilhørende økt GVF og massestrøm gjennom balansestempelet, kan kanskje være en årsak
til det observerte hoppet i driftsforhold slik det var oppdaget av OneSubsea.
Resultatene fra 3D-simuleringene viste seg å ikke være tilferstillende sammenlignet med
resultatene fra 2D-modellen. Det ble konkludert at en fullverdig 3D simulering som utnytter
VOF modellen er for ambisiøst for tidsrammen til denne oppgaven. Antall elementer
som var brukt for å oppløse den radiale og aksiale retning i balansestempelet var for få, når
simuleringen baserte seg på VOF modellen. Dette førte til at grensesnittet mellom væske
og gass ikke var godt nok oppløst, slik at resulatene fra denne simuleringen ikke kunne
sammenlignes med 2D resultatene. Likevel har 2D-simuleringene gitt en sannsynlig årsak
til det spesielle strømningsregimet som OneSubsea har observert. Imidlertid er en mer
fullstendig problembeskrivelse og flere simuleringer nødvendig for å kartlegge overgangen
mellom de observerte strømningsregimene skikkelig. | |
dc.description.abstract | In this thesis, a separating gas-liquid flow regime encountered by the OneSubsea team
has been investigated using CFD. This flow regime was discovered in an annular seal as
a part of a multiphase pump, specifically known as a Balance Piston. The phenomenon
caused unpredictable jumps in operating conditions as well as vibrations on the pump
shaft. Subsequently, this thesis aimed to characterize the flow regime, to gain knowledge
about when and why it occurs. The CFD model was created and validated by investigating
similar physical phenomenon and comparing these to previous research. The multiphase
model was found to be a rough approximation of real flow conditions, and can thus only
be used as a suggestion of real flow regimes.
The 2D simulations depicted a change in flow regime depending on liquid viscosity, with
accompanying increase in GVF and mass flow rate through the balance piston, relative
to a full homogeneous flow with the same liquid viscosity. The simulations suggests that
an increase in liquid viscosity diminish the effect of the centrifugal forces on the gaseous
phase. For lower viscosity, the gaseous phase engulfed the inner rotating cylinder, while
for increased viscosity the gas remained mainly in the middle as a churn or slug flow
regime. This separated flow regime for low liquid viscosity, which increased GVF and
mass flow rate through the balance piston, might be a cause for the jump in operating
conditions as discovered by the OneSubsea team. The 3D simulations did not produce
satisfactory results compared to the 2D model, and was discerned to ambitious for the
time frame of this thesis using the VOF model. The grid size was not refined enough,
and so the gas-liquid interface was to diffuse to properly investigate the separating effects.
Nevertheless, the 2D simulations has provided a plausible cause for the special flow regime
encountered by OneSubsea. However, a more complete problem description and more
simulations are needed to fully establish the transition between the observed flow regimes. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Numerical simulation of a separating gas-liquid flow regime in a balance piston | |
dc.type | Master thesis | |