Konvensjonell tunneldrift – En sammenligning av elektroniske og ikke-elektriske tennere, samt produktivitet for AMV FL-70 Hybrid
Description
Full text not available
Abstract
Gjennom et samarbeidsprosjekt mellom Skanska og NTNU har denne oppgaven blitt utarbeidetmed det formål å belyse sentrale problemstillinger knyttet til elektroniske tennere oglastemaskinen AMV FL-70 Hybrid. Skanska har gjennom sitt prosjekt på Nordøyvegenobservert god inndrift ved bruk av elektroniske tennere, og ønsker å se nærmere på fordeleneved bruk av dette systemet. I tillegg til dette ønsker Skanska å få mer kunnskap om sin nyelastemaskin, AMV FL-70 Hybrid. Det er ønskelig å få tydeligere svar rundt produktiviteten tildenne maskinen. Det ble utarbeidet et datagrunnlag ved prosjektet Nordøyvegen somutgangspunkt for drøfting rundt problemstillingene. Dataene består av både fysisk registrertsyklustider på stuff, kombinert med interne rapporter fra Skanska.
Det ble funnet driftsfordeler knyttet til bruk av elektroniske tennere angående kvalitet. Avobservasjonene som ble gjort ble det målt større inndrift og brytningsgrad ved bruk avelektroniske tennere. Det ble også observert redusert overmasse og sprøytebetongforbruk, samtredusert sprengstofforbruk. Det ble ikke påvist noen endring i syklustid som konsekvens av åbytte tennsystem, men ladetidene gikk noe opp ved bruk av elektroniske tennere.
AMV FL-70 Hybrid ble fulgt opp under lasting for å dokumentere lastekapasitet. Det bleregistrert en lastekapasitet som var konkurransedyktig sett i forhold til CAT 980M, enkonvensjonell hjullaster benyttet for det samme tverrsnittet i vegtunnel. Det konkluderes med atmaskinen er konkurransedyktig, med det forbehold om at de aktuelle maskinførerne fårtilstrekkelig erfaring med maskinen. Det er fullt mulig å laste og renske stuff samtidig, omtilgjengelig transport er lagt opp for dette. En erfaren maskinfører vil ikke ha behov for å brukebetydelig tid på rensk etter lasting ved full utnyttelse av AMV FL-70 Hybrid underlasteprosessen. Through a collaborative project between Skanska and NTNU, this thesis has been prepared withthe aim of shedding light on key issues related to electronic detonators and the AMV FL-70Hybrid loader. Through their project on Nordøyvegen, Skanska has observed good progressionwhen using electronic detonators, and wants to take a closer look at the benefits of using thissystem. In addition to this, Skanska wants to gain more knowledge about its new front loader,the AMV FL-70 Hybrid. It is desirable to get clearer answers about the productivity of thismachine. A data basis was prepared through visits at the Nordøyvegen project, as a startingpoint for discussions on the issues. The data consists of both physically registered cycle times inthe tunnel, combined with internal reports from Skanska.
Operational benefits were found related to the use of electronic detonators regarding quality.Among the observations made, greater drift and degree of refraction were measured usingelectronic detonators. Reduced overbreak and shotcrete consumption were also observed, aswell as reduced explosive consumption. No change in cycle time was detected, because ofchanging the detonator system. The charging times increased somewhat with the use ofelectronic detonators.
The AMV FL-70 Hybrid was followed up during loading to document loading capacity. Theobserved loading capacity was competitive in relation to the CAT 980M, a conventional wheelloader used for the same cross section in road tunnels. It is concluded that the machine iscompetitive, with the proviso that the relevant machine operators gain sufficient experiencewith the machine. It is entirely possible to load and scale the tunnel at the same time, ifavailable transport is arranged for this. An experienced operator will not need to spendsignificant time to scale after loading, when fully utilizing FL-70 during the loading process.