Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorJørgensen, Vilde Bredholt
dc.date.accessioned2021-09-20T16:12:15Z
dc.date.available2021-09-20T16:12:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57484672:21711044
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779393
dc.description.abstractKantstopp har i løpet av de siste årene fått økt oppmerksomhet og økt bruk, i sammenheng med samfunnets økte fokus på bærekraftig og miljøvennlig transport. Med nullvekstmålet setter Stortinget mål for hvordan fremtidig areal- og transportløsninger skal utformes. Til tross for økt befolkningsvekst skal ikke personbiltrafikken øke. Veksten i persontransporten skal derimot tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Kantstopp er en holdeplasstype der bussen stopper i kjørebanen og lar øvrig trafikk bli ventende bak. Det er et godt tiltak for økt bruk av kollektivtransport, da fremkommeligheten til kollektivkjøretøy settes foran personbilens. I Trondheim ble det anlagt flere kantstopp i forbindelse med rutestrukturendringen og metrobussene i 2019. Dette er et av Trondheims viktigste tiltak for å nå nullvekstmålet. Kantstoppene har blitt ulikt mottatt i befolkningen, og det stilles derfor spørsmål om hvor godt undersøkt effektene av kantstoppene har vært før de ble bygd. Dette legger grunnlaget for denne oppgaven, der forskningsspørsmålene er som følger: - Hvilke fordeler har bussen som stopper på kantstopp? - Hvordan blir annen trafikk påvirket av kantstopp? - Hvordan kan andre busser påvirkes av kantstopp? - Hvordan påvirkes trafikksikkerhet og miljø ved kantstopp? Som grunnlag for oppgaven er det sett på eksisterende krav og anbefalinger for holdeplassutforming i veger og gater, samt gjennomført en litteraturstudie om kantstopp og dets tilhørende elementers påvirkning på fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø. For å besvare forskningsspørsmålene ble det benyttet tre ulike metoder; observasjon, modellering i Excel og intervjuer. Observasjoner fra metrobusser og ulike kantstopp ble brukt til å kartlegge ulike utforminger av kantstopp, samt studere faktorer og forhold som kan avgjøre hvor effektive, trafikksikre og miljøvennlige kantstoppene og bussens stopp på kantstoppene er. Høsten 2019, i forbindelse med prosjektoppgaven, ble de tre metrobusslinjene tatt begge retninger flere ganger og på utvalgte kantstopp ble det gjort observasjoner over lengre tid. Våren 2020 ble i tillegg andre utvalgte kantstopp observert, flere av disse ble valgt ut ifra innspill fra intervjuer. Modellering av både ett og to kantstopp i Excel har som hensikt å vurdere fremkommeligheten ved kantstopp for annen trafikk. Dette ble modellert ut ifra ulike stoppetider, trafikkmengder og bussfrekvenser. Intervjuer ble gjennomført med kollektivplanleggere, bussoperatører, en trafikksikkerhetsaktør og flere utrykningsetater, og ga dermed ulike perspektiver på kantstopps effekter på fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø. Kantstopp gir ifølge intervjuer bussen tidsbesparelser på inn- og utkjøring av holdeplassen. Fra alle benyttede metoder kommer det tydelig frem at kantstopp vil medføre forsinkelser for annen trafikk, deriblant andre busser. Disse forsinkelsene øker med økende stoppetider, trafikkmengde, bussfrekvens og antall stopp etter hverandre. Forsinkelsene er av ulik betydning, da noen trafikanter er mer sensitive for forsinkelser enn andre. Dette bør tas hensyn til ved utforming av kantstoppet. Ifølge intervjuer og kunnskap fra litteraturstudiet får også trafikksikkerhet og miljø både fordeler og ulemper som følge av busser på kantstopp. Kantstopp gjør at ventende busspassasjerer står nærmere vegen, og utgjør en risiko for at det skjer en ulykke. Derimot vil det være lavere hastigheter på strekninger med kantstopp enn busslomme, som reduserer alvorlighetsgraden dersom det forekommer en ulykke. Med tanke på miljøet vil kantstopp medføre økte utslipp for involverte kjøretøy i køen, men på sikt medføre reduserte utslipp i form av færre kjøretøy på vegene.
dc.description.abstractCurbside bus stops have in the recent years gained increased attention and increased use, in conjunction with society's increased focus on sustainable and environmentally friendly transport. With the zero growth target, the Norwegian pariament sets targets for future land and transport solutions. Despite increased population growth, passenger car traffic should not increase. Growth in passenger transport, however, must be taken by public transport, bicycle and walking. Curbside stop is a type of bus stop where the bus stops directly in the driving lane and then lets other traffic wait behind. This is a solution to increase the use of public transport, as the accessibility of public transport vehicles is placed in front of the accessibility of the passenger car. In Trondheim, several curbside stops have been implemented in connection with the new route structure and the metro buses in 2019. This is one of Trondheim's most important methods to achieve the zero growth target. The curbside bus stops have been received variously in the population, and therefore questions are asked about how well the effects of curbside stops have been examined before they were built. This lays the foundation for this thesis, where the research questions are as follows: - What are the benefits of the bus stopping at curbside bus stops? - How is other traffic affected by curbside bus stops? - How can other buses be affected by curbside bus stops? - How is traffic safety and environment affected by curbside stops? As a basis for the thesis, existing requirements and recommendations for the design of bus stops in roads and streets have been considered, as well as a literature study on curbside bus stops and their associated elements' impact on accessibility, traffic safety and the environment. Three different methods were used to answer the research questions; observation, modeling in Excel and interviews. Observations from metro buses and different curbside bus stops were used to map different designs of curbside bus stops, as well as study factors and conditions that can determine how efficient and safe the curbside bus stops and the bus's stops on the curbside bus stops are. In the fall of 2019, in connection with the project assignment, the three metro bus lines were taken both ways several times and at selected curbside stops, observations were made over longer periods of time. In the spring of 2020, other selected curbside stops were also observed, several of these selected from input from the interviews that were made. Modeling of both one and two curbside bus stops in Excel was intended to assess the traffic flow at curbside bus stops for other traffic. This was modeled on the basis of various stopping times, traffic volumes and bus frequencies. Interviews were conducted with public transport planners, bus operators, a traffic safety operator and several emergency agencies, thus giving different perspectives on the effects of curbside bus stops on traffic flow, traffic safety and the environment. According to interviews, the curbside bus stop gives the bus time savings on entering and exiting the bus stop. From all the methods used, it is clear that curbside bus stops stops will cause delays for other traffic, including other buses. These delays increase with increasing number of stops, traffic volume, bus frequency and number of stops in succession. The delays are of varying importance, as some road users are more sensitive to delays than others. This should be taken into account when designing the curbside bus stop. Traffic safety and the environment have both advantages and disadvantages as a result of buses at curbside bus stops, according to interviews and knowledge from the literature study. Curbside bus stops mean that waiting bus passengers are closer to the road and pose a greater risk of an accident than at platforms further away. On the other hand, there will be lower speeds on roads with curbside bus stops than bus bays, which will reduce the severity if an accident occurs. In view of the environment, curbside bus stops will result in increased emissions for involved vehicles in the queue, but will in the long term result in reduced emissions in the form of fewer vehicles on the roads.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekter av kantstopp for annen trafikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel