Can shared mobility increase the use of public transport?
Abstract
En stor del av klimagassutslippene er fra vegtransport. Hvis land og byer skal nå nasjonale og internasjonale bærekraftsmål, må bilbruk og bileierskap reduseres. Delte mobilitetstjenester har dukket opp i bybildet, og tilbyr en lovende løsning på utfordringer med bærekraftig mobilitet. Imidlertid viser litteratur at de ofte ikke erstatter bilturer, men kollektivtransport, gåing og sykling. Denne forskningen har som mål å bedre å forstå delingsmobilitet og dens potensielle bruk i koordinering med offentlig transport. Målet er å identifisere om og hvordan det er mulig å bruke delingsmobilitet sammen med offentlig transport ved å forbedre den siste kilometeren til kontoret fra bussholdeplassen, og dermed erstatte bruk av personlige kjøretøy. En «stated preference» undersøkelse ble gitt til ansatte ved Sluppen, et forretningsområde i Trondheim. Respondentene ble presentert for pendlingsvalg der alternativene for delt mobilitet ble kombinert med eksisterende busstjenester. Alternativene var el. sparkesykler, el. sykler og shuttle busser. Pris, tilgjengelighet, preferanse på kjøretøytype og innvirkning av infrastruktur ble vurdert i undersøkelsen. Resultatene viser at hver femte bilpendler ville latt bilen stå hjemme og reise med buss hvis de ble garantert en gratis tur med en el. Sparkesykkel eller shuttle buss fra bussholdeplassen til kontoret. Pris ble funnet å være et viktig attributt mens tilgjengeligheten til kjøretøyet var mindre viktig. For halvparten av deltakerne ville infrastrukturelle forbedringer ikke endre de uttalte valgene. El. sparkesykkel var det foretrukne delte kjøretøyet etterfulgt av shuttle buss og deretter el. sykkel. Resultatene indikerer at delte kjøretøy ville ha større innvirkning på valg av modus hvis avstandene i case study området var større. Videre forskning bør undersøke mulige insentiver for pendlere i Trondheim, og mer kunnskap er nødvendig for å bedre forstå hvordan delt mobilitet best kan brukes til å erstatte bilpendler.
Stikkord: Offentlig transport, delingsmobilitet A large portion of greenhouse gas emissions are from road transport. If countries and cities are to reach national and international sustainability goals, car usage and car ownership needs to be reduced. Shared mobility services have appeared in the city picture, offering a promising solution to sustainable mobility challenges. However, literature shows that they often do not replace car travels, but public transit, walking and cycling. This research aims to better understand shared mobility and its potential use in coordination with public transport. The objective is to identify if and how it is possible to use shared mobility in connection with public transport to replace personal vehicle use by improving the last mile of the commute, from the bus stop to the office. A stated preference survey was disseminated to employees at Sluppen, a corporate area in Trondheim. The respondents were presented with commute choices where the shared mobility options were combined with existing bus services. The share mobility options were electric kick scooters, electric bikes and shuttle buses, where the shared mobility option was combined with existing bus services. Price, availability, preference on type of vehicle, and impact of infrastructure were considered within the survey. Results show that every fifth car commuter would leave the car at home and travel by bus if they were guaranteed a free ride with an e-scooter or shuttle from the bus stop to the office. Price was found to be an important attribute while availability of the vehicle was less important. For half of the respondents, infrastructural improvements would not change their stated choices. E-scooter was the preferred shared vehicle followed by shuttle and then e-bike. Results indicate that shared vehicles would have bigger impacts on mode choice if distances in the case study area were larger. Further research should investigate possible incentives for commuters in Trondheim, and more knowledge is needed to better understand how shared mobility best can be used to replace car commutes.
Key words: Public transport, shared mobility, last mile, travel mode replacement