dc.contributor.advisor | Engesmo, Jostein | |
dc.contributor.author | Brevik, Anders | |
dc.contributor.author | Myreng, Carl Gustav Drabløs | |
dc.contributor.author | Sønmez, Martin Myhr | |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T16:49:22Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T16:49:22Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:83511437:83539827 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2778069 | |
dc.description.abstract | For å holde følge med den økende digitaliseringen av samfunnet må virksomheter
gjennomføre digitale transformasjoner. Dette fører til at stadig flere virksomheter
innser behovet for å ansette en egen leder for digital transformasjon. Her kommer
Chief Digital Officer-rollen (CDO) inn. Vi har gjennomført en kvantitativ studie om
CDO-rollen i norske virksomheter. Studien tar for seg hvordan et utvalg av norske
virksomheter bruker CDO-rollen og hva som kjennetegner de som opplever høyere
grad av måloppnåelse.
Vi har samlet inn data gjennom en spørreundersøkelse sendt ut til CDO-er og andre
ansvarspersoner for digitalisering i norske virksomheter. Strukturen i forskningen vår
baserer seg på vår egenutviklede modell bestående av nivåer og faktorer som
påvirker CDO-ers arbeid og måloppnåelse. Modellen bygger på anerkjent og
relevant litteratur om IT- og digitaliseringsledere. Vi har diskutert dataene våre opp
mot et bredt teorigrunnlag for å gi funnene ytterligere faglig tyngde.
Våre resultater tyder på at CDO-er i norske virksomheter har et bredt spekter av
ansvarsområder og at det er stor variasjon på hvor de er plassert organisatorisk.
Likevel bidrar de fleste stort til definering av både forretningsstrategien og
virksomhetens digitale strategi. CDO-er som opplever høyere grad av måloppnåelse
er i stor grad eksternt rekruttert til stillingen. De har stor grad av myndighet og direkte
tilgang og kontroll på ressurser. I virksomheter med en dedikert enhet for digital
transformasjon ligger forholdene godt til rette for høyere måloppnåelse hos CDO-er. | |
dc.description.abstract | To keep up with the increasing digitalization of society, companies must implement
digital transformations. This leads to more and more companies realizing the need to
hire a separate leader for digital transformation. This is where the Chief Digital
Officer (CDO) comes in. We have conducted a quantitative study of the CDO in
Norwegian companies. The study addresses how a selection of Norwegian
companies use the CDO and what characterizes those who experience a higher
degree of goal achievement.
We have collected data through a survey sent out to CDOs and other roles
responsible for digitalization in Norwegian companies. The structure of our research
is based on our self-developed model including levels and factors that affect CDOs'
work and goal achievement. The model is based on recognized and relevant
literature on IT and digitalization leaders. We have discussed our collected data up
against a broad theoretical basis to give the findings further academic weight.
Our results indicate that CDOs in Norwegian companies have a wide range of areas
of responsibility and that there is great variation in where they are located
organizationally. Nevertheless, most CDOs make a significant contribution to
defining both the company’s business strategy and digital strategy. CDOs that
experience a higher degree of goal achievement are to a large extent externally
recruited to the position, have a high degree of authority and have direct access and
control over resources. In companies with a dedicated unit for digital transformation,
the conditions are well suited for higher goal achievement among CDOs. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En kvantitativ studie om Chief Digital Officer-rollen i norske virksomheter | |
dc.type | Bachelor thesis | |