Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøise, Tom
dc.contributor.authorVagle, Oscar
dc.contributor.authorPalmason, Viktor Jarl
dc.contributor.authorDautaj, Genti
dc.contributor.authorLysø, Ole Kristian Lund
dc.date.accessioned2021-09-15T16:35:29Z
dc.date.available2021-09-15T16:35:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77257850:82716369
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777972
dc.description.abstractProgramming begynner å bli en større del av skoleundervisningen. Dette er fordi programmering er en viktig egenskap å lære i et samfunn der datamaskiner får en større og større rolle. Videospillmodifikasjon, som handler om å endre på teksturer, spillogikk og andre elementer av videospill, kan bli brukt for å lære bort programmering. Det uavhengige spillselskapet, Progress Interactive, vil utforske hvordan spillmodifikasjon kan bli brukt for å lære bort programmering for videregående skoler. På bakgrunn av dette har Progress Interactive veiledet oss gjennom utviklingen av et enkelt spill som kan modifiseres. Dette har blitt utviklet med spillmotoren Unity, et Turbasert strategirammeverk og Moonsharp, en Lua interpreter utviklet i C# for å eksekvere Lua skripts fra spillmodifikasjonsprogrammerere. Denne bacheloroppgaven vil beskrive utviklingen av spillet samt refleksjoner om potensiale spillmodifikasjon har for opplæring i programmering.
dc.description.abstractProgramming is starting to be a larger part of the school’s curriculum. This is because it is a valuable skill to learn in a world where computers are getting a larger impact in our society. Video game modding, which is about changing the game’s assets and features, can be used as a medium to learn programming. Progress Interactive, an independent video game studio, will explore how modding can be used to learn programming for upper secondary school students. Therefore, Progress Interactive has guided us on developing a small game which includes basic video game modding possibilities. This has been developed using the Unity game engine, Turn-Based Strategy framework and Moonsharp, a Lua interpreter written in C#, for executing Lua scripts from modders. This report will describe the development history and explanation of our self-made game as well as reflections upon the potential modding has for teaching programming.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleVideo Game Modding's Potential for Teaching Programming
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel