Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolum, Marthe Liss
dc.contributor.authorKnutsen, Odin Hallvard
dc.date.accessioned2021-09-15T16:16:14Z
dc.date.available2021-09-15T16:16:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56692029:57168883
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777869
dc.description.abstractMeningen med denne bacheloroppgaven er å finne modeller for utregning av ROI (Return on Investment) i en SaaS-bedrift (Software-as-a-Service). Det vil bli brukt litteratur og forskning på området til å avgrense hvilke modeller som er best i de gitte rammebetingelsene. Målet er å finne en måte å estimere ROI i Signicat AS som igjen kan brukes videre av bedriften i deres interne system som et måleinstrument. For å møte disse betingelsene har jeg undersøkt inntekt- og kostnadsdata fra Signicat AS og brukt dette som grunnlag for utregningen, i tillegg for å måle vekst over tid fikk jeg tilgang til en kohort-analyse som forteller forventet vekst per år etter signering. Jeg viser to metoder for utregning samt en grafisk framstilling for å gir et bilde på ROI i Signicat. Jeg forsøker også å segmentere etter land og hvor mye en kunde betaler hver måned; en betalingsmodell inspirert av HCV-modellen (Hierarchy of Customer Value). I denne oppgaven ga segmentering etter HCV-modellen et resultat som er urealistisk. Jeg fant ut at ROI kan regnes på prosjekter over tid, og de tre metodene som er tatt i bruk gir et estimat på hvor lang tid det tar før kunde har skapt mer inntekt enn investeringskostnaden.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to find models for calculating Return on Investment (ROI) in a Software-as-a-Service (SaaS) company. Literature and research will be used to define which models best serves the purpose given the conditions. The goal is to find a way to estimate ROI in Signicat AS which again can be used by the company in their internal system as a tool for measuring investments and customer. I have examined revenue- and investment data from Signicat AS, this will be used as the basis for the given calculations. To measure growth over time I gained access to a cohort-analysis that shows expected growth each year after a new customer is gained. I will be showing two methods for calculating ROI as well a graph to compare income-growth vs expense-growth each year. There is also segmentation based on country and monthly invoicing per customer; this pricing model is based of the three-staged Hierarchy of Customer Value (HCV) model. The result of the segmentation shows that using the parameter which is given the model produces a result is unrealistic. I found that ROI can calculated on projects over time and the three methods shown in this thesis gives an estimate of ROI.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleUtregningsmodeller for ROI kalkulasjoner på SaaS-prosjekter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel