Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Terje
dc.contributor.authorAuglend, Odd Harald
dc.contributor.authorSkogly, Wilhelm Andreas
dc.date.accessioned2021-09-14T17:19:18Z
dc.date.available2021-09-14T17:19:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80218484:81032772
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777276
dc.description.abstractReklamebransjen opplever press på kostnader og stagnerende inntekter. Skiftet fra papir- og tv-basert annonse mot digitale plattformer er reelt og T/A Pol AS fokuserer på tradisjonell markedsføring og filmproduksjon. Utredningen tar for seg en SWOT av bedriften, en regnskap- og lønnsomhetsanalyse av bedriften og en benchmark mot markedets beste praksis. Det teoretiske grunnlaget for disse områdene, samt utredningens metodiske tilnærming vil også bli belyst. I SWOT-analysen vil utredningen fokusere på bedriftens interne styrker og svakheter samt eksterne muligheter og trusler. Regnskap- og lønnsomhetsanalysen samt benchmarken vil ta utgangspunkt i nøkkeltall innenfor lønnsomhet, likviditet, soliditet og finansiell struktur. Utredningens konklusjon kan oppsummeres med følgende: I analyseperioden har T/A Pol AS vokst, både i inntekter, men også i eiendeler. I vekstfasen har bedriften klart å holde på en «meget god» lønnsomhet, både sett mot markedets standard, men også benchmarken. Videre bør bedriften søke å fortsette veksten, samtidig som de klarer å være lønnsomme. Her blir nøkkelen å sikre resultatgraden gjennom gode kundelønnsomhetsanalyser, og holde på de lønnsomme kundene. Bedriften burde også bedre sin soliditet og finansielle struktur ved en forhøyelse av egenkapitalen. Dette vil bedre hvor godt de leverer i forhold til soliditet og finansiell struktur mot benchmarken og markedet, samtidig som det vil ha en effekt på likviditeten. Utredningen baserer seg mye på økonomiske størrelser hentet fra regnskap fra proff.no og forvalt.no samt statistikk hentet fra Byråstatisktikken 2020 fra Kreativt Forum.
dc.description.abstractThe Norwegian commercial business is under pressure from growing costs and stagnating income. The change from traditional platforms such as paper- and tv based commercials to digital platforms is ever present. In this market T/A Pol AS focuses on traditional content creation and film production. This paper includes a SWOT-analysis, an account- and profitability analysis of the firm, as well as a benchmark towards the markets best practice. The SWOT analysis will consist of the firms internal strengths and weaknesses as well as the external opportunities and threats. The other analyses consists of key financial figures of profitability, liquidity, solidity and solvency. During the analysis period the firm has grown both in regards to income and total acquisitions. During this phase of growth the firm has been able to maintain a solid profitability, both compared to the standard of the market as well as the benchmark. The firm should seek to continue the growth, meanwhile sustaining the profitability it has shown during this period. The key to achieving this is through achieving a high operating margin through thorough client profitability analyses and maintaining profitable customers. The firm should seek to better its solidity and financial structure through an increase in capital. This would lead to a better result when compared to the standard of the market and the benchmark. It would also have an effect on the firms liquidity. Throughout the paper the analyses are highly based on accounting figures from annual reports gathered from proff.no and forvalt.no. The paper has also drawn valuable information from the official bureau statistics of 2020 from Kreativt Forum.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSemesteroppgave-AF3020-T/APolAS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel