Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolem, Anne Guri
dc.contributor.advisorHitland, Synnøve
dc.contributor.authorEriksson, Kristina Resell
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:48Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80204379:80995362
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777263
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan kunnskap utvikles, deles og forankres i en innovativ kunnskapsorganisasjon. Undersøkelsen er gjennomført som en enkeltcase-studie og datamaterialet bygger på både observasjoner og intervjuer. Organisasjonen som er undersøkt er en innovativ kunnskapsorganisasjon som utvikler avansert robotteknologi. Kunnskap betraktes som den viktigste ressursen i kunnskapsorganisasjonene. Det er derfor interessant å se hvordan den forvaltes. Læringsbegrepet benyttes sidestilt med det å utvikle, dele og forankre kunnskap. Gjennom en rekke teoretiske tilnærminger viser jeg hvordan læring foregår på ulike måter i organisasjonen. I teorien om kunnskapsorganisasjonen fremkommer en rekke kjennetegn, både knyttet til kunnskapsarbeiderne, og forhold ved kunnskapsorganisasjonen. Disse tar vi med oss inn i drøftingen av forholdene ved virksomheten. Det foreligger antakelser om at organisasjonsstruktur påvirker kunnskapsutvikling og deling av denne. For å se hvilke forhold ved organisasjonen som påvirker læringen beskriver jeg den med utgangspunkt i strukturelle forhold. Funn fra undersøkelsen viser at det er en sammenheng mellom struktur og forhold som påvirker læringsprosessene. For den undersøkte virksomheten er særlig den agile arbeidsmetodikken de benytter sentral i de ulike læringsprosessene.
dc.description.abstractThis thesis describes how knowledge develop, gets exchanged and how it obtains commitment in an innovative knowledge organization. Research is conducted as a single case study and the data material is collected through observation and interviews. The company where the study was conducted is an innovative knowledge intensive organization who develop advanced robotic technology. Knowledge is considered the most valuable asset in a knowledge organization. With this in mind, it is interesting to study how this asset is managed within the company. In this thesis I use the term “learning” about developing, exchanging, and committing knowledge in the organization. Through a variety of theoretical approaches, I will show how learning appears within different settings. Theory about knowledge organizations describe different characteristics with both the knowledge workers and the organizations. These will be used as a starting point of the discussion. I have assumptions that organizational structures have impact when it comes to developing, exchanging, and committing the knowledge in the organization. To describe different settings that have impact on learning, I will use theory about structure to show context. Findings from this study show there are coherence between organizational structure and learning. Central to this company is its agile project methodology and its implications on learning processes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæring i kunnskapsorganisasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel