Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolem, Anne Guri
dc.contributor.authorHorgen, Synnøve
dc.contributor.authorHåveødegård, Ingvild
dc.contributor.authorKorshavn, Hedda
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:08Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80204379:81031980
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777243
dc.description.abstractSom en følge av koronapandemien har mange organisasjoner i Norge gått over til hjemmekontor på bakgrunn av ulike smitteverntiltak. Det er i dag mange spørsmål rundt hvordan både ledere og ansatte takler en hverdag som er helt utenom det vanlige, og hvordan lederstil og motivasjon kan påvirkes av store forandringer. Med utgangspunkt i Etterstad videregående skole tar denne oppgaven sikte på å finne ut av hva som har motivert de ansatte, og hvordan ledelsens lederstil har blitt opplevd internt ved bruk av hjemmekontor under koronapandemien. Det ble utført en kvalitativ undersøkelse med åpne individuelle intervjuer. De ansatte og ledelsen ved Etterstad videregående skole ble spurt om å svare på spørsmål vedrørende de ansattes motivasjon og lederstilen i organisasjonen. Undersøkelsen utgjorde 11 respondenter, og baserte seg på fire forskningsspørsmål for å lettere belyse problemstillingen. Responsen angående motivasjon påpekte ulike faktorer som enten ble sett på som motiverende eller utfordrende på hjemmekontor. Ved spørsmål vedrørende lederstil var det tydelig at fysisk avstand har ført til mer enveiskommunikasjon og mindre rom for medvirkning. Dette har kommet som et resultat av at situasjonen med hjemmekontor ikke er noe organisasjonen har stått overfor tidligere, og tvingte ledelsen til å ta beslutninger hurtig. Drøfting av sentral empiri satt opp mot Herzbergs tofaktorteori antydet at faktorer som har skapt motivasjon hos enhver ansatt på hjemmekontor var ansvar for eget arbeid og personlig vekst, mens prestasjoner, anerkjennelse og selve arbeidet har skapt varierende grad av motivasjon hos ulike ansatte. Lederstilen oppfattes å ha blitt mer oppgaveorientert, heller enn relasjonsorientert, på hjemmekontor. Oppfatningen er at pandemiens omfang og hurtighet har gjort at ledelsen har måttet gå over til en mer styrende og svak støttende lederstil, altså en instruerende lederstil.
dc.description.abstractAs a result of the corona pandemic, many organizations in Norway have had to use home offices to comply with various infection control measures. Today, there are many questions regarding both administrations and employees cope with an everyday life that is completely out of the ordinary, and how leadership style and motivation can be affected by major changes. By studying the situation at Etterstad upper secondary school, this bachelor thesis aims to find out what has motivated the employees, and how the administration’s leadership style has been experienced internally through the use of home offices during the corona pandemic. A qualitative survey was conducted with open individual interviews. The employees and the administration at Etterstad upper secondary school were asked to answer questions regarding the employees' motivation and the leadership style in the organization. The survey consisted of 11 respondents, and it was based on four research questions to more easily shed light on the problem. The response regarding motivation pointed out various factors that were either seen as motivating or challenging in the home office. When asked about leadership style, it was clear that physical distance has led to more one-way communication and less room for participation. This has come as a result of the home office situation not being something the organization has faced in the past, and it has forced the management to make decisions quickly. Discussion of central empirical evidence compared with Herzberg's Two-Factor Theory suggested that factors that have created motivation in nearly every employee in the home office were responsibility and possibility of growth, while achievement, recognition and the work itself have created varying degrees of motivation among different employees. The leadership style is perceived to have become more task-oriented, rather than relationship-oriented, in a home office situation. The perception is that the extent and speed of the pandemic has meant that the management has had to move to a more controlling and weakly supportive leadership style, that is an instructional leadership style.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon og lederstil på hjemmekontor
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel