Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsen, Tor Georg
dc.contributor.authorMoseng, Cathrine Wettergreen
dc.date.accessioned2021-09-14T17:17:43Z
dc.date.available2021-09-14T17:17:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:64223673:64948993
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777228
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne studien er å bygge videre på forskningen som er gjort om fjernledelse i norsk sammenheng. Ledelse av medarbeidere som sitter på en annen geografisk lokasjon enn lederen selv, er ikke uvanlig i norske offentlige virksomheter – og forskning viser at det krever en annen bevissthet rundt samhandling og kommunikasjon for å sikre at medarbeiderne føler seg ivaretatt på en god måte. Denne studien tar utgangpunkt i et kvalitativt forskningsdesign der hensikten har vært å ved hjelp av dybdeintervju, få en nærmere forståelse av hvordan det oppleves for lederne å være i denne rollen. Hvilke utfordringer støter de på som en følge av fjernledelse, og hvordan forsøker de å løse dette på en hensiktsmessig måte for å være effektive og nå de målene de har satt seg. Nord universitet er valgt som case og er et eksempel på en offentlig utdanningsinstitusjon med distribuert utdanning, der de ansatte er spredt over store geografiske områder. Mange ledere har sine medarbeidere spredt på flere campus og skal derfor håndtere en ledersituasjon der de ikke omgås et stort antall av sine medarbeidere i det daglige. I diskusjonen av utfordringer og strategier er det tatt utgangspunkt i teori om situasjonsbasert ledelse, med den antakelse at det kan være fruktbart å se på hvilke faktorer ved fjernledersituasjonen som fremmer eller hemmer ledernes effektivitet og opplevelse av lederrollen. Funnene viser at de fleste lederne opplever ulike utfordringer i sin arbeidshverdag som fjernledere, særlig knyttet til at tiden skal strekke til, hvordan de skal bruke teknologien best mulig og at det er vanskeligere å fange opp det som skjer lokalt. De løser dette gjennom å gjøre seg tilgjengelige, gi de ansatte handlingsrom og bygge opp under fellesskap. Gjennom disse strategiene bytter lederne på å utøve en relasjons- og oppgaveorientert lederstil. Lederne opplever at de har god støtte i sin rolle som fjernleder, men at det er få forventninger eller formalisert oppfølging av selve lederrollen. De peker derfor på nytten av et lederforum der de kunne diskutert erfaringer og samtidig reflektert rundt egen lederrolle.
dc.description.abstractThe aim of this study is to build on the research that has been done regarding remote leadership in a Norwegian context. The management of employees who are situated in a different geographical location than their leader is not uncommon in the Norwegian public sector. Research shows that this requires a different kind of leadership awareness regarding both interaction- and communication strategies, to ensure that the employees feel included. This study is based on a qualitative research design where the main goal has been to gain a closer understanding of how remote leadership is experienced from the leaders perspective. What challenges do they encounter as a result of remote management, and how do they try to solve this in an appropriate way in order to be effective and achieve their goals. Nord University has been chosen as an example of a public educational institution where a large proportion of the leaders have their employees spread across several campuses. They must therefore handle a management situation where they do not interact with a large number of their employees on a daily basis. The discussion of challenges and strategies is based on the contingency theory, with the assumption that this can be useful as a framework for exploring what factors in the remote leadership situation that can promote or inhibit the leaders' effectiveness and experience. The findings show that most leaders experience different challenges in their everyday work as a result of the situation, both regarding time-management and how to use the communication technology. The remote leadership situation also makes it more difficult to be sensitive to the employees needs and requests. The leaders aim solve this by making themselves more available, giving the employees room for self-management and focusing on creating sense of togetherness. Through these strategies, leaders exercise both a relationship- and a task-oriented leadership style. The leaders express that they feel support in their role as a remote leader, but that there are few expectations and formalized follow-ups of the leadership role itself. They propose the need for a leadership forum where they can discuss their experiences and reflect on their own leadership role.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFjernledelse - lederes opplevelse av utfordringer og suksesskriterier. En casestudie av Nord universitet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel