Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvnes, Arne Morten
dc.contributor.authorGudde, Peter Røysland
dc.date.accessioned2021-09-14T17:17:38Z
dc.date.available2021-09-14T17:17:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:64223536:22419262
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777225
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvilke holdninger studenter har til å kjøpe sportsutstyr brukt, samt hvordan holdninger er med på å forklare atferden ved kjøp av sportsutstyr. Det blir også tatt opp faktorer som er med på å danne holdninger og atferd. Sportsbransjen opplevde i 2019 urolige tider og flere aktører opplevde en nedgang i omsetning for første gang på mange år. Samtidig kjøper nordmenn fortsatt sportsutstyr i store mengder, i tillegg til at miljø, klima og forbruksvaner er aktuelle tema som debatteres mye i dagens samfunn. Målet mitt er å forstå forbrukere av sportsutstyr bedre, og lære hvilke holdninger til bruktmarkedet for sportsutstyr som eksisterer blant studenter. Gjennom å forstå dette kan en forklare intensjonene de har om å kjøpe brukt sportsutstyr. I oppgaven tar jeg først for meg relevante teorier som er med på å lede til konklusjonene jeg trekker. Jeg har forklart holdningsbegrepet nøye, sett på hvilke holdninger som eksisterer til bruktmarkedet for sportsutstyr, samt studert hvilke holdninger som eksisterer til å faktisk skulle kjøpe brukt. I tillegg har jeg undersøkt hvilke sosiale normer mine respondenter blir påvirket av ved kjøp av sportsutstyr, samt hvilken betydning kjennskap til bruktmarkedet har for om kjøp av brukt sportsutstyr finner sted. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie der jeg drøfter funnene mine opp mot teoriene jeg presenterer. Undersøkelsen består av ni intervjuer med sportsinteresserte studenter ved NTNU fra forskjellige studieretninger. Dette er med på å gi et nyansert bilde av hvilke holdninger som eksisterer. Konklusjonen vil inneholde hvilke hovedfunn jeg gjorde, samt forslag til videre forskning på temaet. Resultater av studien gir en økt forståelse for hvordan holdninger er blant studenter til å kjøpe brukt, samt hvordan det kan bidra til å forklare atferden.
dc.description.abstractThis paper examines the attitudes students have to buy used sports equipment, as well as how attitudes partly explain the behavior when buying sports equipment. Factors that partly shape attitudes and behavior are also addressed. The sports equipment market in 2019 experienced a decline in turnover for the first time in many years. At the same time, Norwegians are still buying sports equipment in large quantities, in addition to the fact that the environment, climate and consumption habits are current topics that are widely debated in today's society. My goal is to better understand consumers of sports equipment, and learn which attitudes that exists among students towards used sports equipment. By understanding this, one can explain or predict their behaviour when it comes to buying used sports equipment. In this thesis, I first consider relevant theories that lead to the conclusions I draw. I have explained the concept of attitudes carefully, looked at the attitudes that exist in the used market, and studied the attitudes that exist to actually buy used. In addition, I have researched what social norms my respondents are affected by when buying sports equipment, as well as the importance the knowledge of the used market has for the purchase of used sports equipment. The thesis is based on a qualitative study, and I discuss my findings against the theories I present. My study consists of nine interviews with sports-interested students at NTNU from different fields of study. This helps to create a nuanced picture of which attitudes that exist. The conclusion will include my main findings I made, as well as suggestions for further research on the topic. Results of the study provide an increased understanding of how attitudes are among students to buy used, as well as how it can contribute to explain the behavior.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av studenters holdninger til brukt sportsutstyr
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel